Herrie over huisvredebreuk op MySpace
/1 reactie
-
door: Ewald Smits over: internet, communicatie, concurrentie, bedrijfskunde op: 28 maart 2007 Met het aantal gebruikers groeit het aantal players en andere widgets
Maar MySpace verdient het liefst zelf aan haar platform
’s Werelds grootste social network MySpace vermindert langzaam maar zeker de vrijheden van gebruikers om widgets te installeren teneinde bijvoorbeeld muziek, video’s en reclame te installeren. Met die beknotting van rechten dringt zich de vraag op: wie mag de gebruikers van MySpace eigenlijk commercieel uitnutten? De gebruikers en virtuele eigenaren van MySpace of uitbater en èchte eigenaar News Corporation?
Widgets?
Widgets zijn kleine software-tools die gebruikers op hun website of op de desktop van hun besturingssysteem kunnen installeren. Ze zijn veelal bont vormgegeven, eenvoudig te programmeren, en bieden kleine ontwikkelaars een kans om op het succes van grotere systemen mee te liften.Het eerste platform voor Widgets was Konfabulator (voor Linux), dat recent is overgenomen door Yahoo. Widgets zijn ongekend populair en worden ondersteund door OS X, Vista en zowat alle social networks en weblog systemen.
Boos
Gebruikers zijn boos en praten over huisvredebreuk. Eigenaar NewsCorporation loopt op eieren: de maandelijks 90 miljoen gebruikers komen niet voor de inhoud van de eigenaar, maar voor die van haar leden/gebruikers. Ondertussen worden startup’s zoals YouTube rijk van MySpace. “We’ve created companies on our back”, zegt Michael Barrett, chief revenue officer van Fox Interactive Media, onderdeel van eigenaar News Corporation
Voor een aantal enthousiaste gebruikers is de maat vol. Volgens hen beperken de maatregelen hun vrijheden zo ernstig, dat ze zich er niet meer thuisvoelen. “De reden dat ik boos ben op MySpace is omdat ik ben ingeperkt in mijn vrijheid”, zegt Tila Tequila, die een populaire webstek op MySpace heeft. “MySpace staat me alleen toe louter MySpace-tools te tonen. En dat is niet wat ik wil.”
Opzwepende clip
Tila Tequila, in het echte leven Tila Nguyen geheten, wist de laatste weken met een opzwepende videoclip duizenden bezoekers naar haar MySpace-hangout te trekken. Om haar eerste album te promoten, plaatste ze de videospeler Hoooka van Indie911 in haar pagina’s en bracht iets meer dan 1,5 miljoen MySpace-gebruikers daarvan op de hoogte.
Een stormloop kon niet uitblijven. Meer dan 20.000 gebruikers gingen in op haar uitnodiging het album te bekijken. Maar na het weekeinde, verdween de Hoooka-player uit haar MySpace-webstek. Tila kreeg een telefoontje van niemand minder dan mede-oprichter Tom Anderson die haar probeerde uit te leggen waarom MySpace tot het verwijderen van de widget had besloten.
MySpace zegt alleen widgets te verwijderen als ze tegenstrijdig zijn met haar eigen normen en leveringsvoorwaarden. Zo zullen widgets die pornografie of auteursrechterlijk beschermd materiaal verspreiden, onmiddellijk worden verwijderd. Maar het gaat verder. Ook widgets die gebruikers in staat stellen producten of diensten te verkopen of te adverteren, zullen worden verwijderd. Tenzij ze in partnership met MySpace zijn aangegaan.
Spanning
De strijd tussen MySpace, widgetmakers als Indie911 en MySpace-gebruikers onderstreept de huidige spanning tussen gevestigde internetbedrijven en de nieuwste generatie web-startups. Bij gebrek aan een kritische gebruikersmassa haken veel van deze startups aan bij sites als MySpace, Hyves en Facebook en proberen via hun traffic geld te maken.
MySpace probeert ondertussen een stabiele omzet- en winstgroei te laten zien door onder meer haar gebruikersgroep te gelde te maken. Zo zal Google MySpace de komende drie jaar 900 miljoen dollar betalen om advertenties te mogen serveren op de webstekken van MySpace-gebruikers. En sloot MySpace vorige herfst een partnership met Snocap, een in San Francisco gevestigde online muziek-verkoper.