Herstel zelf de neuronen in je hersenen met gym en een dieet /2 reacties

Herstel zelf de neuronen in je hersenen met gym en een dieet

Misschien omdat schoolboeken zo’n twintig jaar achterlopen op ontwikkelingen in de wetenschap, is het geloof nog steeds wijd verbreid dat beschadigde of afgestorven zenuwcellen in de hersenen niet vervangen worden. Na een reeks van onderzoeken die het tegendeel hebben bewezen, is er nu eindelijk een populair-wetenschappelijk boek dat een einde aan deze schadelijke mythe probeert te maken, Power Up Your Brain, van David Perlmutter. Hij maakte er onlangs zelf reclame voor in de online krant The Huffington Post.

An apple a day...

Al in 1998 publiceerde Nature Medicine een artikel dat de groei van nieuwe neuronen in het menselijk brein beschreef, een ontdekking die de conventionele wijsheid van zeventig jaar neuroscience op zijn kop zette. Hersenen bleken stamcellen te bevatten die voortdurend geproduceerd werden en tot hersenneuronen konden uitgroeien. ‘Zoals te verwachten was’, schrijft Perlmutter, ‘wordt de productie van neuronen gecontroleerd door ons DNA. Een specifiek gen codeert voor de productie van een eiwit, de brain-derived neurotrophic factor (BDNF).’ Uit onderzoeken bleek dat patiënten met Alzheimer, epilepsie, schizofrenie en nog een serie aandoeningen last hadden van lagere niveaus BDNF.

Het goede nieuws is nu dat vele factoren die ons DNA beïnvloeden om BDNF te produceren, met simpele middelen en direct door patiënten zelf te controleren zijn: lichamelijke oefening, beperking van calorieën en het verorberen van de specerij kurkuma of het omega-3 vetzuur DHA.

Gymnastiek

Na proeven met veel bewegende en liggende ratten, die positief uitvielen voor de vermoedens over BDNF, gingen onderzoekers aan de slag met experimenten om mensen met Alzheimer meer te laten bewegen. Het Journal of the American Medical Association publiceerde de resultaten in een artikel getiteld “Effect of Physical Activity in Cognitive Function in Older Adults at Risk for Alzheimer’s Disease”. Regelmatige gymnastiek gedurende 24 weken zou een verbetering van 1800 procent bewerkstelligen op criteria zoals geheugen, taalvaardigheid, concentratie en andere cognitieve functies, vergeleken met een even oude groep die niet aan de gymnastiek meedeed.

Minder calorieën

In januari 2009 publiceerden Duitse onderzoekers in de Proceedings of the National Academy of Science een studie met de blijde boodschap “Caloric Restriction Improves Memory in Elderly Humans.” Dit effect was al merkbaar met een caloriereductie van dertig procent tijdens een periode van drie maanden.

Kurkuma

Hoe ontdekt werd dat de specerij kurkuma de productie van BDNF stimuleert, vertelt Perlmutter niet in zijn artikel, maar een onderzoek naar Alzheimer in India zal wel de doorslag hebben gegeven. Kurkuma wordt daar en in heel Azië en het Midden-Oosten als smaakmaker en gele kleurstof in rijst en curriesauzen gebruikt. In Indiase dorpen bleek de ziekte van Alzheimer maar een kwart zo frequent voor te komen als in de Verenigde Staten.

DHA

Proeven met een voedingsupplement dat DHA uit zeealgen bevat, hadden ook spectaculaire verbeteringen tot gevolg voor gezonde mensen (gemiddeld zeventig jaar oud) met milde geheugenproblemen. Onderzoeksleidster dr. Karin Yurko-Mauro zei dat deze mensen na zes maanden het voedingssupplement te hebben geslikt ‘bijna twee keer minder fouten maakten bij een test die het leervermogen en prestaties van het geheugen mat.’ Het was alsof zij ‘de leer- en geheugenvaardigheden van een drie jaar jonger persoon hadden.’

Reageren via Facebook

Over Anneke van Ammelrooy

Wetenschaps- en onderzoeksjournaliste, webmaster van het Iraakse www.newsabah.com; voormalig journalist bij het FD, www.dezaak.nl, Intermediair, Volkskrant, ANP en oud-hoofdredactrice van Publiek Domein, OR-Informatie, Keesings Historisch Archief en het Leids universiteitsweekblad Mare.