Het bedrijfsleven? Daar is ook een app voor /reageer

Het bedrijfsleven? Daar is ook een app voor

Misschien had wijlen Steve Jobs het ook nog niet helemaal door toen hij begin 2007 zijn eerste iPhone voorstelde aan de wereld. Hij bleef het herhalen: Dit is een telefoon, dit is een iPod en dit is het internet in je zak. Dat laatste leek een doorbraak. Surfen met je telefoon, dat was voorheen moeizaam gepriegel. Apple maakte dat het gebruiksvriendelijk werkte.

Pas anderhalf jaar en een iPhone-versie later, toen Apple zijn App Store opende, begon de revolutie werkelijk. Vanaf zomer 2008 mochten ook derden software aanbieden die speciaal was bestemd voor de iPhone. Er was keus uit 500 programmaatjes, destijds nog een ongekende rijkdom, vergeleken met pogingen van Nokia en Windows om extra software te leveren bij hun slimste telefoons.

Megahit

Vier jaar fast forward. De iPhone werd een megahit en kreeg gezelschap van andere smartphones, die draaien op Android, het besturingssysteem van Google. En van de grote broer, de iPad. Het maakte Apple in beurswaarde groter dan Exxon. De wereld wordt inmiddels bevolkt door honderden miljoenen smartphones, terwijl tablets vreten aan de afzet van pc’s. Zo kan 2012 wel eens de geschiedenis ingaan als het eerste jaar van het post-pc-tijdperk.

Het is inmiddels een gevleugeld gezegde: There must be an app for that. De krant of een boek lezen, de weersverwachting raadplegen of scrabbelen tegen verre vrienden. Navigatie, chatten, Facebooken; er is bijna geen moment of handeling denkbaar waarbij geen app van pas komt. De App Store van Apple bevat inmiddels meer dan een half miljoen apps, die van aartsrivaal Android nauwelijks minder. Microsoft moet nog op gang komen, maar dan heeft de wereld over een jaar of wat wel de beschikking over twee miljoen apps.

Top-10 zakelijke apps in Nederland

1 Rabo Bankieren
2 Dropbox
3 Evernote
4 ABN Amro mobiel bankieren
5 Dragon Dictation
6 Citrix Receiver
7 Adobe Reader
8 Turbo (ABN Amro)
9 Team Viewer for Remote Control
10 Vacatures zoeken (indeed.com)
(Bron: Distimo)

Dat is geen spielerei meer. In combinatie met de apparaten met aanraakscherm, sensoren voor beweging, plaatsbepaling en natuurlijk een draadloze verbinding, veranderden apps de manier waarop we leven en werken. Voor wie ze een plek wil geven in de technologiegeschiedenis: De pc zette in de jaren 80 de informatiemaatschappij op zijn kop, het wereldwijde web deed dat nog eens in de jaren 90, mobiel bellen beheerste de jaren 00, en mobiele apps gaan dit decennium de logge, mensonvriendelijke barrière doorbreken die een pc met alle toeters en bellen toch nog steeds is.

Goede ROI

Terwijl consumenten de apps razendsnel omarmden, hielden veel bedrijven lang afstand. Moesten ze hun medewerkers wel uitrusten met dure smartphones? Moesten al die privétoestellen wel toegang krijgen tot bedrijfskritische systemen? Was zo’n iPad niet meer een duur speeltje dan een investering met een goede return on investment?

Inmiddels zijn al zulke vragen wel beantwoord – in het voordeel van de app. “In het begin had ik nog wel eens moeite klanten te overtuigen van de toegevoegde waarde van mobiliteit”, zegt Maurice Gordijn, die bij Logica vooral gebruikers van SAP-software adviseert over mobiele toepassingen. “Naarmate er meer overtuigende cases komen, is dat makkelijker geworden. Er zijn inmiddels beproefde manieren om apps veilig op te nemen in een bedrijfssysteem, het mobiele dataverkeer te versleutelen en de apparaten die medewerkers van thuis meebrengen desnoods te wissen zodra ze zoekraken.”

Hij heeft inmiddels voorbeelden genoeg om beslissers enthousiast te krijgen. “Met een app kun je data mobiel maken en zo mensen in het veld op het juiste moment de informatie geven die ze nodig hebben om hun werk te kunnen doen en beslissingen te kunnen nemen.”

Enterprise apps

Die eenvoud kun je niet overschatten, zegt Danny Gorter, die apps ontwikkelt met Dutch Communications Group. Juist die eenvoud maakt het mogelijk de efficiëntie­ in bedrijfsprocessen te verbeteren. Ook hij ziet momenteel steeds meer enterprise apps op de markt verschijnen, nadat eerst de consumenten massaal overstag zijn gegaan. “Het duurde even voor je bij bedrijven evidente businesscases had, aan de marketingkant overheerste sneller het geloof in apps.”

Maar zulke cases ziet Gorter nu wel. Zijn bedrijf heeft zojuist Flexzorg opgeleverd, een systeem waarmee zorginstellingen hun personeel flexibeler kunnen inzetten en waarbij een smartphone-app cruciaal is. “Apps zijn uitermate geschikt om processen van begin tot eind slimmer in te richten. ­Natuurlijk regel je niet alles ermee, maar juist doordat je de kunst van het weglaten moet toepassen, kom je sneller tot de kern van een bedrijfsproces. Neem business intelligence, de managementinformatie waarbij je vaak wordt overstelpt met cijfers. Een app richt je in met alleen die key performance indicatoren die ertoe doen.”

Op de volgende pagina: apps voor de werkvloer en apps voor elektrisch rijden