Column/ Het sociale web: vermenging, concentratie en... passie /reageer

Column: Edwin Mijnsbergen

Foto van de auteur

Edwin is informatiespecialist en Zeeuw. Hij houdt een weblog bij op zbdigitaal.blogspot.com.

Lorcan Dempsey geeft op zijn blog een mooie beschouwing van web 2.0: The Two Ways of Web 2.0. Hij maakt binnen ‘2.0′ een onderscheid tussen het vermengen van allerlei technieken, platformen en data (diffusie) en de concentratie van gebruikers, data, communicatie en computercapaciteit.

Gemeengoed

Het begrip ‘web 2.0′ is inmiddels gemeengoed geworden - en begint zelfs al lichtjes te irriteren - maar wat Dempsey zegt vind ik essentieel. Het nieuwe web wordt inderdaad vaak uitgelegd als het geheel van sociale netwerken, weblogs, wiki’s en gebruikersparticipatie maar men vergeet daarbij vaak ook te kijken naar de randvoorwaarden voor het succesvol benutten ervan.

Beetje dialoog

“Je moet ook vertrouwen winnen, je expertise bewijzen op de langere termijn, blijven volhouden, geloven in wat je zegt, vragen wat een ander van iets vindt, openstaan voor suggesties…”

Web 2.0 wordt niet voor niets ook wel het sociale web genoemd. Dat impliceert veel meer dan een beetje dialoog met een verdwaalde bezoeker op je Hyve, het toestaan van commentaren op een blog of zelfs het laten bijdragen aan een wiki. Je kunt zulke tools wel ‘zomaar eventjes’ integreren in je website, maar daar maak je echt niet zomaar iets mee los.
Je moet ook: vertrouwen winnen, je expertise bewijzen op de langere termijn, blijven volhouden, geloven in wat je zegt, vragen wat een ander van iets vindt, openstaan voor suggesties, jezelf niet opdringen, vriendelijk zijn, originele ideeën aandragen, creatief omgaan met lastpakken, overal relevante links naar je waardevolste content achterlaten, luisteren, bijdragen, advies geven, uitproberen, lachen, huilen, maken en vinden.

Scale matters

En dat dan op al die plaatsen waar de mensen zich bevinden, waar de kritische massa groot genoeg is om sociale tools tot hun recht te doen laten komen. Dempsey heeft gelijk als hij schrijft: “Scale matters in the context of the social value created in these services. You cannot simply add social networking to a site and expect it to work well. Think of all those empty forums.”

Investering

Ik heb in de achterliggende periode veel geleerd over het sociale web. Bijvoorbeeld dat zo’n periode ook een investering is; dat mensen pas op je gaan vertrouwen als ze je consequent op verschillende plaatsen tegenkomen en pas in een later stadium een beroep durven te doen op je mogelijke expertise.

Ik ben er stellig van overtuigd dat je dat kunt bereiken met verschillende thema’s als uitgangspunt. Als je een maximale opbrengst wilt, zul je echter ook maximaal moeten investeren. Niet met geld. De investering bestaat uit een vorm van enthousiasme zoals je die maar zelden beschreven ziet in traditionele projectplannen.

Als ik me niet vergis heet die vorm passie.

Reageren via Facebook

Reacties