Hoe Ali Kaynar concurrent TomTom aftroeft /reageer

Hoe Ali Kaynar concurrent TomTom aftroeft

Schaam je niet als je nog nooit van Ali Kaynar of zijn succesvolle Navking hebt gehoord. Het verhaal van deze ondernemer uit Veendam speelt zich voor een deel af in Turkije, waar hij marktleider is in autonavigatie.

Een half miljoen kastjes verkocht hij al. En daarmee steekt Navking die andere Nederlandse trots, TomTom, in het land de loef af, Harrold Goddijn en de zijnen moeten het doen met een zevende plek.

Een hoogtepunt? Voor Kaynar lijkt het spel net te beginnen. In 2012 verwacht de ondernemer zijn omzet te verdubbelen tot zo’n 20 miljoen. Binnen een paar jaar denkt hij de magische grens van 100 miljoen te bereiken. En een beursgang lijkt onafwendbaar. Bij voorkeur in Nederland, maar Turkije is waarschijnlijker. “Het is geen doel op zich, maar het gevolg van mijn manier van doen. Ik kan niet zoveel anders” zegt Kaynar.

‘Geweldige deal’

Kaynar heeft een ijzersterke positie op de Turkse markt, waar de opstomende middenklasse massaal auto’s aanschaft en onvermijdelijk ook wil weten welke kant ze op moet. Zoals de taxi’s, waarvan de chauffeurs geregeld even de weg moeten vragen. “Istanbul heeft er 20.000. We zijn in gesprek met de stad over het installeren van onze apparatuur in alle wagens. Er zijn wel wat aanpassingen voor nodig, ze hebben namelijk extra eisen. Zo moeten er ook veiligheidscamera’s op”, zegt Kaynar.

Hoewel zo’n deal uitstekend is voor de merkwaarde, zullen die 20.000 kastjes niet genoeg zijn om de omzet te verdubbelen. Die verwachting is dan ook vooral gestoeld op een ‘geweldige’ deal die Kaynar net met Turkcell rond heeft. De telecomprovider is de grootste in Turkije en gaat op alle verkooppunten zijn kastjes aanbieden. En dan is daar ook nog het succes van de navigatiesoftware op de telefoons. Kaynar is de licentiehouder van de Nederlandse kaartenmaker Route 66. Dus daar verdient hij ook aan.

De draagkrachtige middenklasse in Turkije groeit snel, ook buiten de steden, maar vooralsnog is de stad haar domein. Dat is de forse arena waar een tiental verschillende navigatiefabrikanten strijden om een plekje op de voorruit met hun zuignap. Istanbul alleen al is het pompende epicentrum van de economische vooruitgang en telt zeker achttien en mogelijk zelfs twintig miljoen inwoners. Meer dan geheel Nederland. De afspraken met Turkcell betekenen een belangrijke sprong vooruit. “Het grote probleem in Turkije is de distributie. Waar zijn de winkels waar je in de etalage ligt?”

Zelfs de grootste Turkse elektronicaketens hebben maar een paar vestigingen. Ook het internationale Mediamarkt, waar Navking in de schappen ligt, heeft geen landelijke dekking. Turkcell wel. “We hebben net de eerste 12.000 kastjes aan ze geleverd. En de vraag groeit.”

Na Turkije volgt de regio Iran, Turkmenistan, Azerbeidzjan. “Daar gaan we naar toe. Iran is een markt met een enorme potentie.” Ook in het slecht begrepen land van de Mullahs zoeken mensen met de auto hun weg. Navking wijst die, tenminste doet dat binnenkort. “De contacten en de contracten liggen er.”

Stoer verhaal

Het ondernemersverhaal van Kaynar is stoer. Op zijn tiende kwam Kaynar naar Nederland, hij groeide op in provinciaal Groningen. Om op zijn achttiende samen met twee broers een sportschool over te nemen. Twee jaar later volgde een shoarmazaak. Dat werden er drie.

De gebroeders Kaynar verbrasten de opbrengsten niet, maar investeerden en bouwden in geen tijd een imperium op. Naar Turks model. Dus niet eentje met een heel duidelijke focus, maar juist een kerstboom van activiteiten, om de risico’s te spreiden. Die activiteiten zijn de weerslag van het opportunisme van de ondernemer. Na de shoarma, waarbij ze besloten dat het beter was het pand te kopen in plaats van te huren, volgde de kamerverhuur aan studenten in de stad Groningen.

Van een paar kamers en enkele panden groeide dat uit tot de huidige, goed renderende vastgoedpoot van het concern. Diversiteit lijkt het toverwoord. Er is bijvoorbeeld ook een financieel adviesbureau en een uitzendbureau. Van de drie broers bleven er twee over die samen optrokken. Nummer drie heeft nog wel eens spijt als hij kijkt naar het succes van Kaynar Holding, de onbekende naam waaronder het imperium bij de KvK staat geregistreerd. Want Navking wordt het definitieve succes.

Lange weg

Van een regionale speler in vastgoed en personeel is het nog een flinke stap naar het veroveren van de Eur-Aziatische navigatiemarkt. “We zijn geïnspireerd door het enorme succes van TomTom. Hun prestaties in de jaren 2004 en 2005 waren de bron. We wilden niet slaafs volgen en zeker niet op de verzadigde Nederlandse markt. Turkije was de logische keuze. Het economisch wonder begon er vorm te krijgen.”

De software komt van het Nederlandse Route 66, de kaarten van het door TomTom ingelijfde TeleAtlas, en de hardware wordt op drie plaatsen in China in elkaar gezet. “De eerste jaren was het veel investeren, heel veel reizen, veel leren begrijpen van de eigenaardigheden van de Turkse markt en het opzetten van de distributie en verkoopkanalen.”

Opoffering

De investeringen nog voordat er één Navking tegen een voorruit werd geplakt, bedroegen ‘iets minder dan een miljoen’. Het Turkse avontuur werd niet bancair gefinancierd, maar uit de opbrengsten van de Nederlandse activiteiten. Ook heel Turks. “De eerste klapper hier was dat ik de licentie van Route 66 kocht en meteen met forse winst aan Samsung kon doorverkopen.”

Het navigatieavontuur kreeg vaart. “Ik heb me opgeofferd om naar Turkije te verhuizen. Dat was niet makkelijk, het was op dat moment niet mijn Turkije. Ik voel me een Nederlander, heb ook een Nederlands paspoort. Het bedrijf is Nederlands. De betalingen aan China bijvoorbeeld, dat loopt allemaal nog via het kantoor in Nederland. We heten Navking omdat Nederland een koninkrijk is. We hebben een model ‘Maxima’. Onze wortels zijn oranje. In Nederland bestiert mijn broer het vastgoedbedrijf, maar de groei zit hier. In Turkije.”

Ook interessant:

Zo bepaalt TomTom de snelste route
Google wil in auto’s, voor onderzoek

Reageren via Facebook

Reacties

Over Arjan Zweers