Nieuws/ Hoe filerijden ook leuk kan zijn. Xie xie! /reageer
door: | Marco van Kerkhoven |
---|---|
over: | mobiliteit, ruimtelijke ordening, werktuigbouw |
op: | 10 september 2010 |
Chinese ingenieurs komen met een splinternieuw idee om het fileprobleem in metropolen als Peking en Sjanghai op te lossen: een bus op hoge wielen. Deze bus op stelten rijdt ruim boven het wegdek, en dus over de file van auto’s heen. Zo kunnen meer mensen gebruik maken van dezelfde weg en hoeven geen dure ondergrondse metrobanen te worden aangelegd.
Vorige week stond buiten Peking een file van honderd kilometer die tien dagen heeft vastgestaan. De zwaarste file ooit, voor een land waar toch al het ene filerecord na het andere wordt gebroken. De enorme verkeerschaos in Peking is een direct gevolg van het groeiende autobezit, schrijft Financieele Dagblad correspondent Bert van Dijk op zijn blog. ‘Elke dag gaan er in de hoofdstad 1900 nieuwe auto’s de weg op. Dat is een onhoudbare situatie. Er rijden in 2015 ongeveer 7 miljoen auto’s rond in de hoofdstad. En waar Tokio 12 jaar nodig had om van 3 miljoen auto’s naar 4 miljoen te groeien, gebeurde dat in Peking in nog geen drie jaar.’
Een oplossing kan zijn de bus op stelten, of de 3D Express Coach, zoals hij heet. De bus is ontwikkeld door de Shenzhen Huashi Future Parking Equipment Company, en laat voor auto’s tot twee meter hoog ruimte om onder de bus door te rijden. De bus is zes meter breed en zal worden aangedreven door een elektromotor op batterijen en op zonne-energie. Twaalf- tot veertienhonderd mensen kunnen er in een bus. De snelheid zal niet hoger zijn dan 60 kilometer per uur.
Twintig tot dertig procent minder file, moet de steltbus gaan opleveren. Een jaar mag het bedrijf doen over de bouw van het eerste exemplaar. Daarvoor betaalde de Chinese overheid 500 milljoen yuan, ruim 50 miljoen euro. In juli volgend jaar moet hij klaar zijn en wordt hij getest op een negen kilometer lang traject in de hoofdstad.
In het onderstaande filmpje is te zien hoe het voertuig zou moeten gaan werken.
Reacties
- Er zijn nog geen reacties.
- Reageer zelf
Reageren via Facebook