Hoe gaat Twitter geld verdienen?
/3 reacties
-
door: Tom Rovers over: internet, mobiel, communicatie, consumenten op: 9 april 2008 Twitter heeft 1 miljoen gebruikers en verwerkt tienduizenden posts per dag.
Maar de populariteit van de blogdienst is niet meer genoeg om 'm draaiende te houden
Een van de eerste vragen die je stelt als je iemand belt of tegenkomt is vaak: “Wat ben je aan het doen?” Twitter is een blogdienst waar de gebruikers deze vraag telkens opnieuw beantwoorden. En wel in (minder dan) 140 tekens.
Updates doe je via je browser, e-mail, instant messaging of SMS. Deze vorm van bloggen wordt ook wel microblogging genoemd. Twitter, in maart 2006 opgericht, verwerkt momenteel tienduizenden posts per dag.
Twitter?
Hoe het werkt? Zie dit filmpje op YouTube.
Dotcom crash
Maar alleen de populariteit van een service is tegenwoordig niet meer genoeg om deze draaiende te houden. Denk aan de vele bedrijven die sneuvelden in de dotcom crash of, recentelijker, de financiële problemen van het immens populaire Wikipedia. De vraag is dan ook: Hoe gaat Twitter geld verdienen?
Verdienmodellen
Hoewel Twitter inmiddels ongeveer 1 miljoen gebruikers heeft, is dit relatief weinig vergeleken met netwerksites zoals Hyves en Facebook.
Het kan daarom aantrekkelijk zijn om voorlopig nog niet te streven naar winst. Het voordeel hiervan is het kunnen behouden van de schone opmaak en, wellicht het belangrijkst, het vertrouwen van de gebruikers. Het nadeel is natuurlijk dat er geen geld binnenkomt.
Wat zijn de mogelijkheden voor Twitter?
1 | Een pro versie
Net zoals succesvol is toegepast door de fotosite Flickr zou Twitter een verschil kunnen maken tussen een gratis en een pro(fessioneel) gebruiker.
Dit kan gedaan worden door de mogelijkheden van een standaardaccount te beperken of door nieuwe features toe te voegen voor de pro gebruikers. Zo zou enerzijds het aantal berichten per dag kunnen worden beperkt en anderzijds het posten van foto’s en een onbeperkt aantal berichten kunnen worden toegestaan.
De noodzaak voor een professionele account moet echter wel groot genoeg zijn, anders zal het aantal betalende gebruikers te laag blijven. Een andere pro feature zou het weglaten van advertenties kunnen zijn, mits deze er zijn natuurlijk (zie punt 2).
2 | Advertenties
Gesponsord Twitter bericht: “We would like to tell you to drink Coca-Cola in less than 140 characters, and we just did.”
Een kort bezoek aan Twitter laat zien dat er genoeg ruimte is voor advertenties op de site. Advertenties in de lange lijsten vol berichten lijken de minst storende optie.
Als de advertenties hetzelfde format als de berichten volgen (niet meer dan 140 tekens) zou dit zelfs originele resultaten kunnen opleveren.
Daarnaast kan de site natuurlijk, net als vrijwel elke andere site, banners en tekst advertenties plaatsen. Dit alles doet wel afbreuk aan de opgeruimde en vriendelijke uitstraling van de huidige site.
Een irritante, maar wellicht winstgevende, optie is advertenties via e-mail en SMS naar de gebruikers te verzenden.