Hoe Gidsy 1,2 miljoen dollar ophaalde /reageer

Hoe Gidsy 1,2 miljoen dollar ophaalde
  • door: Rob van Leeuwen
    over: internet, businesstrends
    op: 30 maart 2012
  • De broertjes Dekker veroveren de wereld met online activiteiten- marktplaats Gidsy.

  • Hun strategie? Die hebben ze niet. “Ons team is de belofte”. Acteur en investeerder Ashton Kutcher gelooft er al in.

“Als ik aan een 60-jarige journalist uitleg wat Gidsy is, dan snapt hij het na drie zinnen”, zo vertelde Edial Dekker tijdens My First Investment, een bijeenkomst van Sprout en De Investeerdersclub over – inderdaad - investeren. Het bedrijf dat Edial Dekker samen met zijn broer Floris heeft opgezet, is één van de heetste start-ups van het moment.

Uitleggen wat het is, kan ook in één zin: Gidsy is een online marktplaats waar iedereen activiteiten kan aanbieden en afnemen. Zo krijg je een dagje uit in je stad naar keuze, maar dan net even anders. Gidsy pakt 10% van elke transactie. “Het is een simpel model: of het werkt, of het werkt niet”, vertelt Edial.

Industrie aanvallen

Inmiddels is de website actief in Amsterdam, Londen, Berlijn, New York, LA en San Francisco, volgende maand start een grote campagne rond de Food Revolution Day van Jamie Oliver, waarvoor consumenten zich via Gidsy kunnen inschrijven. En dat is nog maar het begin, zegt Edial: “Kijk naar Airbnb, dat de hotelindustrie aanvalt. Dat willen wij doen voor de industrie die zich bezighoudt met reizen en activiteiten organiseren.”

Al tijdens hun studies maakten Edial (opleiding Nieuwe Media) en Floris (Design) kennis met de start-up-scene, zo raakten ze bijvoorbeeld bevriend met Boris Veldhuijzen van Zanten. “We wilden een bedrijf beginnen, maar hadden geen idee wat precies. Dus toen zijn we op rondreis door Europa gegaan”, zegt Edial. Het duo besloot zich te vestigen in Berlijn. “Alles wat we deden had met design te maken, dus zijn we toen een designbureau gestart. Dat ging goed, na drie maanden hadden we Universal als klant.”

Na twee jaar voor klanten gewerkt te hebben, besluiten de broertjes zelf iets op te gaan zetten. Negen maanden geleden werd begonnen aan een prototype van Gidsy, samen met mede-oprichter Philipp Wassibauer. “Na twee en een halve maand was dat prototype af, vanaf dat moment is het best snel gegaan”.

Dat is een understatement, want Gidsy heeft een vliegende start gemaakt. De website is pas drie maanden live, maar heeft al een zak met 1,2 miljoen dollar groeigeld opgehaald. Onder de investeerders bevinden zich grote namen als acteur Ashton Kutcher, investeringsfonds Index Ventures, onze-man-bij-Amazon Werner Vogels en Matt Stitchcomb van Etsy. De Wall Street Journal en Forbes schreven al over het initiatief.

Zomaar aanschuiven bij investeerders

Hoe hebben de broertjes Dekker dit voor elkaar gekregen? Tijdens de bijeenkomst vertelde vooral Edial over hun avontuur, hij deed het bijna voorkomen alsof het vanzelf is gegaan. “Om te groeien heb je investeerders nodig. Dus ik ben in het begin vaak een week naar Londen gegaan, om daar met de top VC´s te spreken. We kwamen er terecht via vrienden die enthousiast waren over ons product.”

Zomaar kunnen aanschuiven bij mannen met het geld is al mooi. Dat deze mannen al na enkele dagen aangeven te willen investeren, is natuurlijk helemaal bijzonder. Edial Dekker tijdens het investerings-event Edial: “Maar dan zei ik altijd: ik ben niet op zoek naar een investeerder, ik kijk wel even verder. Dat is het meest afschuwelijke voor hen om te horen. Wij hadden geen geld nodig, maar ‘nee zeggen’ was ook onderdeel van onze strategie. Het is een spel en de investeerder weet dat ook wel.”

Geen driejarenplan

Felix Petersen, de ceo van Soundcloud, introduceerde de Dekkers bij acteur Ashton Kutcher, die 50% van zijn tijd besteedt aan investeren in start-ups. Zo heeft hij bijvoorbeeld geld zitten in Flipboard en Path. Toen hij een gebruikersnaam en wachtwoord ontving van het prototype van Gidsy, was hij direct enthousiast. Het klikte, zegt Edial: “Hij zei meteen dat hij contact wilde met ons, een dag later hebben we een uur gebeld. Hij wist precies waar wij het over hadden.”

Die klik met investeerders, dat is het belangrijkste voor Gidsy. “Als je met ze praat, heb je snel genoeg door of die klik er is. We hebben wel eens gesproken met mannen in pakken, maar dat gaat dus niet werken voor ons. Ze vroegen om een businessplan, maar dat hebben we niet eens. We hebben geen strategie ofzo, dat is onzin. Ons team is de belofte.”

Een driejarenplan is er al helemaal niet, want de ontwikkelingen op internet gaan zo snel dat Gidsy er morgen misschien alweer anders uitziet, aldus Floris Dekker (die door het enthousiasme van zijn broer Edial nauwelijks aan het woord kwam). “Wij hebben altijd gezegd dat dit een eerste poging is. Als het niet werkt, dan proberen we gewoon een andere manier. Onze ambitie is om een wereldwijde marktplaats te creëren. We denken dat het gigantisch kan worden.”

Ook interessant:

Gidsy bloeit in booming Berlijn
Repudo creëert digitale schaarste op overvloedig internet
Audio-app laat je locatiegebaseerd verhalen vertellen

Reageren via Facebook

Reacties

Over Rob van Leeuwen