2009, het jaar waarin Google haar charme verliest /1 reactie

7. YouTube gesponsorde video’s

Ook biedt YouTube - naast de display advertentie mogelijkheden - zogenaamde ‘sponsored videos‘.

8. Google Nieuws tekstadvertenties

Ook zijn tekstadvertenties bij Google Nieuws gezien:

9. Google Finance tekstadvertenties

En Google Finance blijft ook niet achter:

10. Google AdSense For Domains

Een opvallend product is AdSense for Domains. Dit stelt je in staat om advertenties te plaatsen op domeinen waar nog geen website voor beschikbaar is.

Dit product was altijd zeer beperkt beschikbaar, maar nu kan iedereen hier gebruik van maken.

Hierbij is geen enkele relevantie of toegevoegde waarde voor bezoekers van “lege” domeinen. Dit is dus puur om Google’s inkomsten te verhogen.

11. Google Suggesties tekstadvertenties

Onopvallender zijn de tekstadvertenties in de dienst Google Suggesties, waarbij je tijdens het intypen van je zoekopdracht suggesties krijgt:

Interessant is dat Google ook items uit je webgeschiedenis toont als suggestie:

Conclusie: aandeelhouder wint van gebruiker?

Met de 11 bovenstaande voorbeelden van nieuwe inkomstenbronnen voor Google, kan bijna niet anders dan worden geconcludeerd dat de Google-gebruiker het lijkt te verliezen van de Google-aandeelhouders.

Natuurlijk heeft Google het goedrecht om al haar diensten van advertenties te voorzien of andere manieren te vinden om eraan te verdienen.

Belangrijkste doel: omzetverhoging

Maar met name de aanpassingen aan de Google AdWords kwaliteitsscore en de richtlijnen geven toch een somber beeld. Het kan bijna niet anders dat hier omzetverhoging als belangrijkste doel achter zit. En daarmee verliest Google haar charme, waarbij de gebruiker centraal staat. Verliezen ze met deze charme ook het vertrouwen van gebruikers? En zal dit vroeg of laat een keerpunt zijn voor het ontastbaar lijkende Google? Het vermoeden heerst van wel. En dat misschien al in 2009.

Reageren via Facebook

Over Eduard Blacquière

Eduard Blacquière (1981) is Senior SEO Consultant bij OrangeValley. Hij heeft vanaf 2004 ervaring in zoekmachinemarketing (o.a. Outrider (GroupM/WPP), Checkit en Testnet). Zijn jaarlijkse onderzoek naar de markt van zoekmachinemarketing in Nederland sinds 2007 wordt gezien als belangrijk onderzoek.

Eduard schrijft over zoekmachinemarketing op zijn weblog EdWords.nl en op nationale weblogs als Marketingfacts.nl en DutchCowboys.nl. Ook is hij docent (o.a. LOI, Lectric) en spreker (o.a. Search Engine Strategies, Affiliate Dag, Webwinkel Vakdagen) en zit hij in het bestuur van de IAB Taskforce Search.