Hoe Philips het scheerapparaat al 73 jaar verbetert /reageer

Hoe Philips het scheerapparaat al 73 jaar verbetert

In 1969 presenteerde Philips een speciale uitvoering van de Philipshave, naar aanleiding van de maanlanding in datzelfde jaar. Het was geen grote stap voor het Nederlandse bedrijf, want het scheerapparaat van het elektronicaconcern was op dat moment al dertig jaar succesvol.

Philite

De zaadjes voor dat succes werden eind jaren dertig gezaaid, toen een Philips-medewerker naar Amerika werd gestuurd met een simpele opdracht: Neem mee wat interessant is. Hij kwam terug met een koffer vol elektronica, waaronder enkele primitieve scheerapparaten. Volgens de overlevering zou Anton Philips het maar niets hebben gevonden, een scheerapparaat met de merknaam Philips erop.

Daar dacht Philips-ingenieur Alexandre Horowitz anders over. Hij wierp een blik op de Amerikaanse varianten en bedacht een slimmer elektronisch scheersysteem, waarbij hij de bronzen scheermesjes liet ronddraaien. In 1939 werd het resultaat voor het eerst in productie genomen, met als resultaat een sigaarvormige scheerapparaat, gemaakt van een eigen soort bakeliet dat Philips Philite noemde.

De collectie van 1937 tot en met 1939.

Made in Holland en China

De bezoekers van de Voorjaarsbeurs in Utrecht waren meteen enthousiast. Ook de Amerikaanse markt werd veroverd, maar wel met aparte, ivoorkleurige modellen. Met de Muis (die de vorm had van een huidige computermuis) en daarna, in 1948, met het Eitje, een scheerapparaat in de vorm van een ei.

De merknaam Philishave werd in 2006 gedropt door Philips, maar scheerapparaten verkoopt het bedrijf uiteraard nog steeds. Zowel in de Benelux als wereldwijd is het marktleider en in 2007 rolde het 500.000.000e exemplaar van de band. Die band ligt onder andere in Drachten; een groot deel van de scheerapparaten is letterlijk made in Holland. In Drachten zijn afdelingen bezig met conceptuele ontwikkeling, productontwikkeling en de uiteindelijke productie.

Chinezen hebben andere haargroei

Philips maakt alle scheerkoppen in Drachten, en de high end apparaten worden zelfs volledig in Friesland geproduceerd. Leuk feitje: in Drachten worden ook huishoudelijke apparaten gemaakt en technologie wordt uiteraard gedeeld. Zo maakt een van Philips’ sapcentrifuges gebruik van de scheertechnologie bij het persen van fruit. Vorig jaar stond het bericht in de krant dat Philips een deel van de scheerapparatenproductie ging terughalen uit China, maar dat klopte niet.

Ook in China zal Philips blijven produceren en ontwikkelen, al is het maar omdat het land al twintig jaar een belangrijke afzetmarkt is, waar men andere wensen heeft, zegt senior marketing manager male grooming Maarten van den Berg. “We hebben daar een 2-kops-scheerapparaat geïntroduceerd, dat goedkoper is dan onze andere modellen en beter aansluit bij de lichtere haargroei van Chinezen. Dat apparaat wordt niet in de Benelux verkocht, want hier leeft weer een andere consumentenbehoefte.”

Testen totdat alle foutjes zijn weggeschoren

Ga er even voor zitten. De bronzen mesjes werden begin jaren ‘40 al vervangen door stalen varianten, in 1946 kwam Philips met de Staalbaard, een groter scheerapparaat dat met mascotte Mister Staalbaard in reclames werd gecommuniceerd, in 1951 introduceerde Philips een model met twee scheerkoppen, in 1959 kwam een Philishave met verende scheerhoofden, in 1965 kwam er een ingebouwde tondeuse, in 1967 kwam de derde scheerkop erbij.

In de jaren tachtig bedacht Philips een systeem waarmee de baardharen werden opgetild, voor een gladder scheerresultaat, ondertussen werden het aantal mesjes ook steeds verder uitgebreid, in 1966 kwam een oplaadbare Philishave op de markt en in de jaren negentig probeerde Philips natscheerders naar zich toe te trekken met de Cool Skin, een samenwerking met Nivea.

Net Promotor Score

In 2010 introduceerde het bedrijf de Senso Touch 3D, het huidige topmodel, dat een op drie punten meebewegende scheerkop als nieuwigheidje heeft.

Het eitje, uit 1951.

Het product is uitgebreid getest voordat het op de markt kwam, zegt Van den Berg. “In Drachten testen we doorlopend op kleine stukjes van het innovatieproces, door mensen uit te nodigen in ons testcentrum. We huren een onafhankelijk bureau in voor de laatste vergelijking met de concurrentie en onze oude producten. De Senso Touch 3D is zo nog eens door 200 mensen uitgeprobeerd. Het komt voor dat consumententesten een productintroductie ophouden, omdat de uitkomsten onbevredigend zijn.” Philips gebruikt daarnaast de Net Promotor Score als graadmeter.

Andere scheerproducten

De markt voor scheerapparaten is redelijk stabiel, zegt Van den Berg. Gemiddeld vervangt de man zijn apparaat iedere zeven jaar. De productintroducties (en –vernieuwingen) gaan ondertussen steeds sneller. In de jaren ’30 en ’40 van de vorige eeuw duurde het vijftien jaar tot een volgende serie op de markt kwam, tegenwoordig staat er nog maar een jaar of vijf voor. Philips ziet de laatste jaren een omslag in denken bij de man, zegt Van den Berg: “Ze zijn steeds meer met hun uiterlijk bezig.”

Daarom introduceerde Philips ook andere scheerproducten, waardoor de man niet alleen zijn baard, maar ook bijvoorbeeld zijn borst kan scheren. “Traditioneel communiceerden we dat Philips de beste technologie voor het gladste resultaat had, we bevinden ons nu in een transitie naar het communiceren van oplossingen. Voor iedereen hebben we de ideale look.”

Jongeren zijn loyaal voor het leven

Philips heeft op dit moment vier verschillende scheerapparaatseries, die weer uit verschillende modellen bestaan. Twee series omvatten de Senso Touch-reeks, die gericht zijn op kopers die gaan voor prestatie én leuke nieuwigheidjes. Deze mensen kopen het snelst een nieuw model.

Daarnaast is er nog de wat meer klassieke Powertouch-serie en de Aquatouch, die is gericht op jongeren van 15 tot 25 jaar oud. Die jongeren worden – uiteraard – benaderd via sociale media. Op lokaal niveau, later dit jaar lanceert Philips Nederland bijvoorbeeld de campagne Express Yourself Every Day, waarmee het bedrijf hoopt dat jongeren zichzelf letterlijk gaan uitdrukken.

Modellen uit de Aquatouch-reeks zijn goedkoper dan de high end-modellen, maar leveren op de lange termijn meer op voor Philips. Van den Berg: “Als ze eenmaal een apparaat van Philips hebben gekocht, zijn ze loyaal voor de rest van hun leven.”

Meer over Philips:

Philipssensor stimuleer positief gedrag
Philips en Ten Cate nemen een kijkje in de huid
Philips is de patentenkampioen
Social media, zo doen zij het (onder andere Philips)

Reageren via Facebook

Reacties

Over Rob van Leeuwen