Hogeschool Utrecht van start met innovatieve master journalistiek /reageer

Hogeschool Utrecht van start met innovatieve master journalistiek
  • door: Redactie Sync
    over: media, uitgeven, communicatie
    op: 9 juli 2010
  • De nadruk ligt op de betekenis van nieuwe media voor de journalistiek.

  • Docenten zijn onder anderen voormalig hoofdredacteur van de Volkskrant Pieter Broertjes en voormalig hoofdredacteur van Nova Ad van Liempt.

In februari 2011 beginnen de eerste studenten aan Hogeschool Utrecht met de nieuwe masterstudie Journalistiek in een crossmediale nieuwsomgeving. De tweejarige deeltijdstudie start begin 2011 en richt zich op werkenden in en rondom de media die zich willen scholen in de moderne journalistiek en zich willen voorbereiden op een leidinggevende positie in een mediabedrijf. De studie is de enige geaccrediteerde postinitiële master voor crossmediale journalistiek in Nederland, en geeft de afgestudeerden het recht de titel Master (M) te voeren.

Welke journalistieke innovaties zijn kansrijk, hoe anders is de journalistiek in de newsroom en hoe onderzoek je met welke crossmediale ontwikkelingen nieuwsmedia hun voordeel kunnen doen? Dat zijn enkele van de vragen die aan bod komen in de masteropleiding. Het Kenniscentrum voor Communicatie en Journalistiek van Hogeschool Utrecht (SvJ) verzorgt de master. Het lectoraat Crossmedia en Kwaliteitsjournalistiek onder leiding van lector Piet Bakker heeft het programma samengesteld op basis van een opleiding die eerder succesvol werd aangeboden door de Media Academie in Hilversum.

Antwoord

Voormalig hoofdredacteur van de Volkskrant Pieter Broertjes en voormalig hoofdredacteur van Nova Ad van Liempt gaan naast Bakker parttime doceren aan de nieuwe masteropleiding. Van Liempt bedacht het televisieprogramma Andere Tijden en stond aan de wieg van de nieuwsrubriek Nova. Vorig jaar won hij de Beeld en Geluid Oeuvre Award 2009. Broertjes heeft bij de Volkskrant met succes de 24/7 newsroom geïntroduceerd en besliste in april van dit jaar tot de omschakeling naar tabloidformaat. Broertjes en Van Liempt zijn bijzonder lector aan Hogeschool Utrecht. Broertjes: ´Voor mij is het een logische stap om na zelf bij een krant te hebben gewerkt nu journalisten voor het hoogste niveau op te leiden´. De nadruk in de nieuwe studie ligt op de betekenis van nieuwe media voor de ontwikkeling van de journalistiek. Van Liempt: ´We zullen als sector antwoord moeten vinden op de vraag hoe we lezers en kijkers blijven interesseren voor relevant nieuws.´

Andere docenten verbonden aan de nieuwe opleiding zijn onder andere onderzoeker nieuwe media Marco van Kerkhoven (HU/UvA), redacteur sociale media van de Volkskrant Heleen van Lier en chef internet van het Parool Irene de Bel.

De nadruk in de studie ligt op de betekenis van nieuwe media voor de ontwikkeling van de journalistiek. Toegepast onderzoek zal daarom een belangrijk onderdeel zijn van de studie. Het programma is opgebouwd uit vier samenhangende modules met colleges, practica, masterclasses en werkbezoeken. De modules zijn ook afzonderlijk te volgen. De master wordt afgerond met een onderzoeksstage. Afgestudeerden hebben het recht de titel Master (M) te voeren.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.