HSL-plan van NS is nog geen volwaardig alternatief /reageer

HSL-plan van NS is nog geen volwaardig alternatief

Het HSL-plan van NS heeft een paar verrassende positieve punten, zoals de terugkeer van een uurlijkse Benelux vanaf Amsterdam. Dat is gunstig voor de reiziger. Toch is er geen sprake van een volwaardig alternatief HSL plan. Dat betoogd redacteur Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl. Hij hoopt dat Tweede Kamerleden het plan zullen aanscherpen.

Opinie, Hildebrand van Kuyeren, Treinreiziger.nl

Terecht startte NS bij de presentatie van de HSL plannen met excuses. Volgens NS had het spoorbedrijf ditmaal eerst naar de reiziger geluisterd. En ik zie inderdaad dat verschillende wensen van provincies en reizigersorganisaties in het plan zijn verwerkt. Zo krijgt zowel Breda als Den Haag uurlijks een internationale toeslagvrije trein. Maar daarmee zijn we er nog niet. Want de HSL wordt veel minder met het hoofdrailnet geïntegreerd als in 2011 werd beloofd.

Plan NS uitbreiding hogesnelheidsnet 2011

HSL minder geïntegreerd dan beloofd

In 2011 beloofde NS namelijk vier HSL-treinen per uur richting Eindhoven, daar zijn er nu twee van over. Ook de HSL-intercity Almere - Schiphol - Rotterdam is verdwenen. Die trein zou toeslag vrij worden en 160 kilometer per uur gaan rijden, in aanvulling op de vier andere binnenlandse Fyra’s die 250 kilometer per uur zouden gaan rijden. Niet alleen de toeslagvrije intercity Almere - Schiphol - Rotterdam is verdwenen, maar ook de snelheid van de overige binnenlandse treinen is verlaagd naar 200 kilometer per uur. Van een volwaardig alternatief is dus binnen Nederland geen sprake.