Reacties/ Hybride auto's zijn beter, maar waarom precies? printlink


Robert Klep (13 april 2012, 13:52)

Het is bij een verbrandingsmotor toch een kwestie van het toerental? Hoe hoger, hoe meer brandstof er gebruikt wordt. Zolang je op hetzelfde toerental blijft rijden maakt het, denk ik, niet uit in welke versnelling je rijdt. Het enige verschil is de snelheid.

Christine Karman (13 april 2012, 15:01)

Nee, theoretisch is het verbruik onafhankelijk van het toerental. Het verbruik is alleen afhankelijk van het vermogen dat de motor levert, dus de auto met zijn gewicht en rolweerstand en luchtweerstand. Die is bij gelijke snelheid hetzelfde, dus het verbruik is hetzelfde bij alle versnellingen.

Nu is praktijk anders dan theorie. De efficientie van de motor is afhankelijk van het toerental. Er is een toerental waarbij de efficientie het hoogst is, en het verbruik dus het laagst. Dat toerental is hoger dan wat 'het nieuwe rijden" ons aanraadt, en verschilt erg per auto.

Ik heb geprobeerd om grafieken te vinden van de efficientie van benzinemotoren als functie van het toerental. Je zou denken dat de site van HNR die geeft, maar nee. De Belgische variant van HNR gaf wel een dergelijke grafiek, ik weet niet of die er nog staat.

lvg (16 april 2012, 10:02)

Een "hybride voertuig" is volgens de definitie van de VN een voertuig waarin ten minste twee energie-omzetters en twee in het voertuig ingebouwde energieopslagsystemen aanwezig zijn om het voertuig aan te drijven. (Wikipedia)
Dit kan dus een elektrische motor en een benzinemotor zijn die beide de aandrijfas aandrijven.
Dit kan echter ook een benzinemotor of een waterstofbatterij zijn die elektriciteit levert voor de aandrijving van een elektromotor.
Het is dus onmogelijk van het CO2 verbruik te spreken van een hybride auto, omdat de hybride auto niet bestaat. Je kan elk soort hybride auto alleen afzonderlijk bekijken, wegens de verschillende energiebronnen, maar ook de totaal verschillende constructie, dus ook verschillende CO2 productie bij de fabricage.

Dat een hybride auto minder CO2 uitstoot levert is een utopie.
Aangezien er steeds meer energie uit fossiele brandstoffen, vooral kolen, geproduceerd wordt, mag je niet stellen dat de elektriciteit voor auto's uit groene energie bestaat. De productie van groene energie heeft niets te maken met een groen karakter van de hybride auto. Die groene energie was er ook zonder die hybride auto.

Het verbruik is afhankelijk van de versnelling. Je rijdt nooit steeds op dezelfde belasting, ook niet als de snelheid hetzelfde blijft: de minste helling geeft je een extra belasting, die verschillend is in functie van de overbrengingsverhouding.

De versnellingen laten je toe te kiezen tussen maximum koppel en minimum verbruik. Hierbij heb je voor elke versnelling een toerental met minimum verbruik. Dat dit toerental hoger is dan wat het nieuwe rijden ons aanraad lijkt me uit de lucht gegrepen en in tegenstrijd met mijn ervaring.

Er is meer informatie te vinden over elektrische en bybride auto's dan je opsomt:
- geluidloos bij kleine elektrische motor die elektriciteit produceert of volledige elektrische auto
- maximum koppel bij elk toerental dus snel optrekken van stilstand
- de vervuiling (CO2, maar ook andere stoffen) gebeurt centraal (voor het elektrische deel)l, waardoor de vervuiling beter kan opgevangen worden.
Hierdoor worden steden minder vervuild.
- Een benzinemotor die continu hetzelfde toerental en belasting heeft om elektriciteit te leveren is veel zuiniger en minder vervuilend.

Een hybride auto krijgt dus niet alle brandstof uit zijn tank, aangezien er hybride auto's zijn die via het stopcontact kunnen bijgeladen worden, en hoeft ook niet minder te verbruiken als ge het verbruik van de fossiele centrales meerekent die elektriciteit produceren.

rmv (16 april 2012, 12:03)

Het sleutelwoord in deze kwestie is 'efficientie'

Een normale auto laat de motor draaien op ongeveer 4 liter benzine per uur. Dus als je een kwartiertje stil staat op een rit van 100 km dan rijdt je ineens 8 op 100km in plaats van de mogelijke 7 liter op 100km.

Als je tijdens die zelfde rit ook nog 10 minuten "gassen" kan vervangen door elektrisch rollen, bijvoorbeeld in de stad, bij het parkeren en tijdens files. Dan kan je al snel nog eens 1 a 2 liter wegstrepen.

Het bijladen van de accu's gooit weer wat roet in het eten, maar dit gebeurt wanneer de motor mooi efficient op snelheid is.

Hybride is zeker niet de heilige graal, maar het is een vrij makkelijke manier om op de verouderde europese verbruikstest goed te scoren en de technologie is geheel compatibel met de ouderwetse auto (gewoon benzine tanken). De grote nadelen van hybride auto's zijn onder andere gewicht en de complexe dure techniek.

Je kan je bijvoorbeeld afvragen of we niet veel beter af zijn met een verbruiksbelasting in plaats van het aanmoedigen van de aankoop van nieuwe zuinige modellen. Hoe zuinig de auto ook is, een derde van de CO2 zit in de productie ervan. Voorbeeld:
10.000 km/jaar met 200 gram CO2 per km.
8 jaar lang in dezelfde auto: 16 ton CO2

4 jaar lang bovenstaande auto
daarna 4 jaar een auto met 120 gram/km: 8+4.8 = 12.8 ton CO2

Rekenen we nu een zeer voorzichtige 5 ton CO2 voor de productie van een nieuwe auto dan is de slurpende auto 8 jaar lang rijden 21 ton in totaal en halverwege de auto vernieuwen is: 23 ton in totaal..

Jan Hulskotte (17 april 2012, 00:18)

In plaats van veel geredeneer val ik eerst liever terug op wat droge cijfers.
Daarna valt misschien na te gaan wat de verklaring is.

Deze cijfers pik ik van www.autoverbruik.nl.
Op deze site registreren heel veel autobezitters hun verbruik door hun tankbeurten en kilometers bij te houden. Misschien niet geheel representatief maar gezien de aantallen en de variatie in verbruiken niet gelijk verdacht.

In de eerste kolom het verbruik van alle benzine-auto's in kilometer per liter.
In de tweede kolom het verbuik van de prius dat is opgegeven.
(alles gewogen gemiddelden)
In de derde kolom aantal kilometers die een prius verder rijdt dan een auto met dezelfde rijstijl en in de vierde kolom hetzelfde in percent uitgedrukt.

pittig 12.3 16.4 4.1 33%
normaal 13.5 18.5 5.0 37%
rustig 15.0 19.8 4.8 32%
gemiddeld 13.7 19.0 5.3 39%

De prius rijdt dus 4 tot 5 liter meer op een kilometer een beetje afhankelijk van de rijstijl.

Pittig -> Rustig 2.7(gem) 3.4(prius) extra km/L
Pittig -> Rustig 22%(gem) 21%(gem) % extra km

Of je nu een gewone auto rijdt of een prius je kunt dik 20 procent besparen door van scheurneus in rustige bestuurder te veranderen.
Van gemiddeld rijgedrag met een gewone benzine-auto naar scheuren met een prius lever toch nog 2.7 km extra per liter.
Van scheuren met een gewone benzine-auto naar rustig met een gewone benzine-auto levert eveneens 2.7 km extra per liter.

Kortom met een prius kun je veel benzine sparen maar door rustig aan doen kom je ook al een heel eind. Verder is de prius ongeacht rijstijl pakweg 1/3 zuiniger dan een gemiddelde auto. Dat voordeel zal bij de productie van de batterijen nog lang niet zijn opgesoepeert zoals kwade stemmen regelmatig beweren.

Voor de zuinigheid van de prius bestaann 3 redenen: 1. de optimale belasting van de benzinemotor (geregeld door de electronica die het kennelijk iets beter kan dan een beheerste chauffeur). 2. De terugwinning van remenergie. 3. De aerodynamica. Het is echter afhankelijk van de exacte vergelijking met andere auto's die je maakt hoe veel beter....etc etc.

Christine Karman (18 april 2012, 12:38)

lvg, je hebt wel gelijk dat een "hybride auto" van alles kan zijn. Een trapauto met een electromotortje is ook hybride. Ik doel in mijn stukje echter op de auto's die nu als hybride auto's op de markt zijn, met een benzine/diesel motor en een electromotor. Ook daar zijn dan nog verschillen in.

Reageer zelf!

Reactieformulier

Help?
In de reacties kun je zgn. BBcode gebruiken. Dit gaat als volgt:
[b]dikgedrukt[/b] wordt: vetgedrukt
[i]schuingedrukt[/i] wordt: schuingedrukt
[quote]quote[/quote] wordt:
quote
[url=http://www.sync.nl/]link[/url] wordt: link
[img]http://www.anderewebsite.nl/plaatje.jpg[/img] wordt: jouw plaatje