Imagobuilding: zo doet G-Star het
/reageer
-
door: Redactie MT over: marketing, strategie op: 29 mei 2012 Hoe bouwen merken aan een goed imago?
G-Star gaat voor karakter, door het contrast tussen rauw en geraffineerd uit te buiten. Mede mogelijk gemaakt door Anton Corbijn.
Doelgroepdenken is niet meer van deze tijd, zegt chief marketing officer Joris Aperghis van G-Star. “Mensen bepalen zelf wel wat ze willen, dat hoeven wij ze niet te vertellen.” Just the product is het credo van het denimmerk. “Wij gaan uit van onze eigen belevingswereld. We doen dingen die goed voelen, eigenlijk heel intuïtief.”
Lees meer in de MT500
Dit artikel verscheen eerder in de MT500, de jaarlijkse gids van Management Team over het imago van bedrijven. Bestel de gids online en lees over knuffelbanken, de strategie van Frits van Eerd (Jumbo), verkopen in China en veel en veel meer.
Het mag een tikkeltje vaag klinken, de resultaten van het spijkerbroekenimperium zijn dat allerminst. Per jaar gaan er 22 miljoen kledingstukken van G-Star over de toonbank van 6.000 winkels verspreid over de hele wereld. Terwijl die winkeliers G-Star treffen op internationale beurzen, wordt de consument met grote reclamecampagnes warm gemaakt voor de nieuwste lijn.
Just the product
Daarbij gaat het merk voor karakter, zegt Aperghis. Geen gladde beroepsmodellen en gelikte fotografie dus. Op dit moment figureert naast de ongepolijste Amerikaanse acteur Vincent Gallo, de glamoureuze Franse actrice Clémence Poésy in de campagne. Gefotografeerd door ‘onze eigen’ Anton Corbijn.
Dat contrast tussen rauw en geraffineerd is de stijl die G-Star voor ogen staat. Naast de bekende ruige spijkerbroeken verkoopt het merk immers ook vrouwelijker kledingstukken. “Al zul je bij ons geen bloemetjesjurk aantreffen”, zegt Aperghis.
Just the product dus. Maar opmerkelijke zijsprongen maakt het bedrijf ook. Op de website glijden afbeeldingen voorbij van een jeep, een fiets en stoelen met G-Star-logo. “Crossovers met merken die wij bewonderen”, legt de marketingdirecteur uit. “Het geeft ons de kans om onze designfilosofie toe te passen, zie het niet als een commerciële activiteit.”
Speciaal trots is hij op de serie meubels die is geïnspireerd op ontwerpen van de befaamde Franse designer Jean Prouvé. ‘Echt’ is voor Aperghis het toverwoord. “Veel andere merken creëren een droomwereld. Dat past niet bij ons. Wij doen één op één wat wij leuk vinden, we forceren niets.”
Check de making off van de Vincent Gallo-reclame:
Ook interessant:
Nederlandse modesite wil groeien dankzij Facebook
Hoe de winkel kan winnen van webshops
Reacties
- Er zijn nog geen reacties.
- Reageer zelf
Reageren via Facebook