Imagobuilding: zo doet Marqt het
/1 reactie
-
door: Redactie MT over: marketing, duurzaam, bedrijfsgroei, businesstrends op: 31 mei 2012 Hoe bouwen merken aan een goed imago?
"Marketing is onze grootste uitdaging", zegt Quirijn Bolle, oprichter van de duurzame kruidenier Marqt.
Duurzaam kruidenier Marqt wil bij de consument behoeften aanwakkeren waarvan hij niet wist dat hij ze had. En dat met een fractie van het marketingbudget van de grote supermarkten.
Al moet je die misschien niet als concurrent zien. Oprichter Quirijn Bolle laat in elk geval weinig heel van hun assortiment. “Er zijn nog maar een paar grote spelers over en die hebben voor 80 procent dezelfde producten in het schap, waardoor zij alleen nog op prijs concurreren.”
Lees meer in de MT500
Een uitgebreidere versie van dit artikel verscheen eerder in de MT500, de jaarlijkse gids van Management Team over het imago van bedrijven. Bestel de gids online en lees over knuffelbanken, de strategie van Frits van Eerd (Jumbo), verkopen in China en veel en veel meer.
Daarom wordt volgens Bolle beknibbeld op natuurlijke ingrediënten en veel te veel chemische troep toegevoegd. Laatst zag hij op een potje guacamole uit de supermarkt dat er slechts 4 procent avocado in zat. “Zo nep! Bij ons is dat 97 procent, plus nog een beetje knoflook en ui. Minder lang houdbaar, ja, maar is dat zo erg?”
In 2008 besloot Bolle in het gat te springen tussen de grote supermarkten en de dure, maar nog altijd wat suffe natuurwinkels. Het begon op de Amsterdamse Overtoom en al snel volgden Haarlem en Den Haag. Het concept van Marqt sloeg aan. De winkels trokken niet alleen principiële types, maar ook bon vivants en yuppen die zich graag profileren met de composteerbare shopper van aardappelzetmeel.
Een aantrekkelijke presentatie wekt de kooplust, maar de klanten moeten wel eerst naar binnen gelokt worden. “Marketing is onze grootste uitdaging”, constateert Bolle. “We moeten vechten tegen de enorme marketingbudgetten die worden ingezet voor producten die niet zijn wat ze zijn. Daarom moeten wij creatiever zijn.”
Social media genereren buzz, flyers vestigen de aandacht op de vis van de week en er zijn originele acties, zoals een omruilactie waarbij mensen ‘niet echte’ producten mogen komen ruilen voor ‘echte’ Marqt-producten. “Wij willen dat mensen zelf gaan nadenken over wat ze eten. Want je wordt zó belazerd.”
Ook interessant:
Hoe de winkel kan winnen van webshops
Bedrijfsafval biedt kansen voor grondstoffenschaarste
Reageren via Facebook