Imagobuilding: zo doet Seats2Meet het
/reageer
-
door: Redactie MT over: marketing, concurrentie, bedrijfsgroei, businesstrends op: 11 juni 2012 Hoe bouwen merken aan een goed imago?
Seats2Meet heeft een gratis dienst, doet niet aan marketing en verdient toch goed geld.
Een paar duizend online reviews per maand doen meer voor je merk dan een dure reclamecampagne. Als ze tenminste positief zijn.
Maar daarover hoeft Seats2Meet.com zich niet al te veel zorgen te maken. De over Nederland verspreide vergaderlocaties liggen centraal, zien er gelikt uit en voor een werkplek betaal je niet met euro’s maar met ‘sociaal kapitaal’. Een kolfje naar de hand van zzp’ers.
Lees meer in de MT500
Een uitgebreidere versie van dit artikel verscheen eerder in de MT500, de jaarlijkse gids van Management Team over het imago van bedrijven. Bestel de gids online en lees over knuffelbanken, de strategie van Frits van Eerd (Jumbo), verkopen in China en veel en veel meer.
Een gratis dienst, geen marketing en toch goed verdienen – dat is nog eens innovatief. “Bij de start hebben wij besloten om de marketing volledig bij onze gebruikers neer te leggen. Die moeten vertellen dat het hier gaaf is”, zegt communitymanager Vincent Ariëns. “Eén twitterbericht en je hebt duizend mensen te pakken.”
Seats2meet.com is een jaar of tien geleden voortgekomen uit Meeting Plaza, een traditionele leverancier van vergaderzalen. Bedrijven lieten het afweten, terwijl zelfstandige professionals in opkomst waren. Seats2meet verzon een concept waarbij die kleine krabbelaars genoeg zouden opleveren voor een lucratieve bedrijfsvoering. Een simpel online boekingssysteem minimaliseert de kosten en de opbrengst komt van verhuurde vergaderplekken.
De locaties zien er goed uit, met design en uitbundige kleuren. “Maar dat is niet genoeg om mensen te blijven trekken”, aldus Ariëns. Bindende factor is dat mensen met elkaar in contact komen, zodat zij kennis kunnen delen. Social capital, noemt hij het. Samen met de goodwill die een gratis werkplek plus consumpties opleveren, zorgt het voor een permanente stroom aan publiciteit via Facebook, LinkedIn en wat dies meer zij. ‘Buzz is business’, luidt het credo.
De laatste twee jaar gaat het snel. Het aantal locaties is gegroeid van 2 naar 45, en dat met nul euro aan investeringen. Seats2meet exploiteert zelf namelijk alleen die eerste twee kantoren. De rest is opgezet door andere ondernemers die mogelijkheden zagen. In ruil voor een bedragje per verhuurde stoel mogen zij naam en concept gebruiken.
Ook interessant:
Hoe de winkel kan winnen van webshops
Het nieuwe strijdtoneel: aandacht
Reacties
- Er zijn nog geen reacties.
- Reageer zelf
Reageren via Facebook