In de toekomst is elke auto te huur /1 reactie

In de toekomst is elke auto te huur

Op je smartphone checken waar de dichtstbijzijnde huurauto staat, met je rijbewijs of paspoort zwaaien voor toegang en dan: rijden maar. Dat is het toekomstbeeld van DriveNow, de recente joint venture van BMW en Sixt. Het Amsterdamse WeGo gaat nog een stap verder, en maakt van elke auto een huurauto.

De eerste stap van DriveNow is een proefproject in München, met 300 auto’s, en in Berlijn, met 500 auto’s. BMW levert de voertuigen (BMW’s of Mini’s) en de technologie, Sixt doet de service, de IT en heeft de kennis van de huurmarkt. Inschrijven kan voor 29 euro, het huurtarief is 29 cent per minuut. Extra betalen voor benzine is niet nodig en parkeergelegenheid wordt geregeld. Extra handig: de voertuigen kunnen op elke plek (binnen een bepaalde regio) worden achtergelaten, waarbij de joint venture de parkeerplaats betaalt.

Via location based technologie weet DriveNow waar de auto staat en gaan mobiele teams langs voor een tank- en schoonmaakbeurt. Daarnaast wil BMW op termijn zoveel mogelijk connectiviteit in de auto’s inbouwen, zodat huurders bijvoorbeeld een persoonlijke playlist kunnen binnenhalen en vanachter het stuur een schade kunnen melden.

Nieuwe klanten

BMW wil met dit concept inspelen op veranderingen in de samenleving, vertelt Diederik Reitsma, manager corporate communications bij BMW. “Het is onderdeel van onze transformatie van autofabrikant naar mobiliteitsaanbieder. We mikken nadrukkelijk op mensen die geen BMW-klant zijn, die hun dagen in de stad doorbrengen, maar soms toch een auto nodig hebben. En in die gevallen wel graag in een BMW willen rijden.”

BMW mikt met zijn initiatief op een miljoen actieve gebruikers in 2020 in heel Europa. Om dat te bereiken is BMW onder meer in gesprek met gemeentes, bijvoorbeeld over parkeertarieven. “Dit concept kan voor hen ook veel problemen oplossen. Auto’s efficiënter inzetten is immers een manier om minder auto’s in de stad te krijgen.”

De concurrentie

De autofabrikant, pardon: mobiliteitsaanbieder, is niet de enige die toekomst ziet in autodelen. Concullega Daimler maakte bijvoorbeeld tijdens de laatste AutoRAI bekend dit jaar nog zo’n 300 elektrische Smarts in Amsterdam te laten rondrijden, onder het al eerder in andere landen geïntroduceerde concept Car2go.

Ook Nederlandse bedrijven zitten niet stil. Zo introduceerde het Amsterdamse WeGo in juli een initiatief waarbij autobezitters hun eigen auto aan anderen kunnen verhuren. Zij mogen daarbij zelf de prijs bepalen, waarna gebruikers met een pinkaart de auto kunnen openen en via een boordcomputer bijhouden hoeveel er wordt gereden.

Het Parool bericht dat Stadsdeel West waarschijnlijk een vaste parkeerplek biedt, als proef, aan deelnemers van WeGo. Het bedrijf, opgericht door de Ier Daniel Leahy, wil geld gaan verdienen door een percentage van de autoverhuur af te romen, en op lidmaatschappen. In ruil daarvoor regelt het de betalingen en zorgt het dat de verzekeringszaken zijn geregeld.

Reageren via Facebook

Over Rob van Leeuwen