In de turbulente gamingmarkt is snel handelen cruciaal /1 reactie

In de turbulente gamingmarkt is snel handelen cruciaal

Vergeet de recessie, ga gamen. De videogamingindustrie is ‘booming’ en wereldwijd al groter dan de filmindustrie. Ook in Nederland vertegenwoordigen gamingbedrijven een snel groeiende sector. Hoog tijd om er eens onderzoek naar te doen, vond Niek Karsmakers, ingenieur innovatie management. “Het is een turbulente industrie, waarbinnen enkele grote partijen als Nintendo, Sony en Microsoft domineren. Ik wilde weten hoe relatief kleine bedrijven in Nederland samenwerken om een blok te vormen tegen de gevestigde orde.”

In Nederland houden 134 bedrijven zich bezig met videogames. Veertig procent van de bedrijven richt zich op de ontwikkeling van serious games: spelletjes met een educatieve doelstelling. De bedrijven hebben meestal enkele tientallen jonge medewerkers in dienst en richten zich sterk op hun kerncompetentie. Aanvullende kennis en bekwaamheden halen ze in huis door kortstondige, flexibele allianties aan te gaan met andere bedrijven. Op grond van kwantitatieve enquêtes en diepte-interviews bracht Karsmakers deze samenwerkingsverbanden in beeld.

“Het was pionierswerk, niemand heeft hier eerder onderzoek naar gedaan.”

“De gamingbedrijven werken vaak samen met verschillende bedrijven buiten de gamingindustrie, bijvoorbeeld telecombedrijven of bedrijven uit de muziekindustrie”, vertelt de bedrijfskundig ingenieur. “De samenwerking richt zich op kleine aspecten en is flexibel. In de turbulente markt is snel handelen cruciaal. Samenwerking komt daarom vaak via via tot stand, zoals bij sociale netwerken. Er is geen tijd om een lange checklist af te werken om de juiste partner te kiezen”, zegt Karsmakers.