Innovatie in de cultuursector: Corpus doet het zo /1 reactie

Innovatie in de cultuursector: Corpus doet het zo

Wie?

Henri Remmers, algemeen directeur Reco Productions International, o.a. verantwoordelijk voor Corpus, Oestgeest

Wat?

Cultureel ondernemerschap?

Dit artikel is onderdeel van een serie over ondernemerschap in de culturele sector. Lees ook het inleidende verhaal: hoe de sector van het subsidie infuus af kan

“Wij denken niet in subsidie”, zegt Henri Remmers. Zijn museum Corpus, dat in 2010 meer dan 225.000 keer werd bezocht, biedt de bezoeker een uur lang een reis door het lichaam van de mens. Het gebouw staat goed zichtbaar naast de A4 bij Oestgeest, “marketingwise een must”, aldus Remmers, die ook verantwoordelijk is voor themapark Archeon.

“We hebben het project als een traditionele onderneming benaderd. Een museum met een goed sluitend businessplan opzetten, dat kan best. Afhankelijk zijn van subsidie lijkt me zakelijk gezien een riskante weg. Je krijgt het één keer, misschien een tweede keer, maar wat gebeurt er daarna?”

Inkomsten haalt Corpus daarom uit ticketverkopen, uit congressen die in het pand worden georganiseerd (voor maximaal 600 man) en via sponsoring. Remmers: “De zogenaamde founding fathers kunnen bijvoorbeeld een permanente presentatie krijgen. Daar kunnen ze zichzelf, binnen het kader gezond leven, eten en bewegen, presenteren.”

Met de founding fathers worden contracten van drie jaar afgesloten, voor bedragen tussen de 60.000 en 200.000 euro per drie jaar, afhankelijk van de invulling. Op dit moment zijn sponsoren bijvoorbeeld Sanquin en Stivoro, in het verleden behoorden partijen als Davitamon en Hero tot de lijst.

Vehikel voor commercie

Op korte termijn worden de plannen voor een hotel naast het museum gerealiseerd, om zo de congresfaciliteit te versterken, daarnaast wil Remmers het winstmakende concept internationaal uit gaan rollen. “We zijn druk bezig met opties in China, Rusland en de Verenigde Staten. Ik denk dat we binnen een jaar de eerste buitenlandse vestiging gaan bouwen.”

Zo wordt langzaam verder gebouwd aan het succes van Corpus. Remmers besluit: “Elk jaar op een creatieve manier de begroting sluitende krijgen, dat is toch leuk? Musea zijn juist een prachtig vehikel voor commercie.”

Meer voorbeelden..
Innovatie in de cultuursector: Incubate doet het zo
Innovatie in de cultuursector: het Glasmuseum doet het zo
Innovatie in de cultuursector: Marres/Art-Partner doen het zo
Innovatie in de cultuursector: het Wereldmuseum doet het zo

Reageren via Facebook

Over Rob van Leeuwen