Innovatie in de cultuursector: Incubate doet het zo /reageer

Innovatie in de cultuursector: Incubate doet het zo

Wie?

Joost Heijthuijsen (Twitter), organisator Incubate Festival Tilburg

Wat?

Cultureel ondernemerschap?

Dit artikel is onderdeel van een serie over ondernemerschap in de culturele sector. Lees ook het inleidende verhaal: hoe de sector van het subsidie infuus af kan

Wie over Incubate twittert, krijgt er letterlijk iets voor terug. Het Tilburgse festival beloont fans met ­T-shirts, platen of zelfs overnachtingen als ze zorgen dat over Incubate wordt gesproken. “Dat is geen nieuw verdienmodel, maar je stimuleert zo wel je organisatie”, zegt Joost Heijthuijsen, een van de organisatoren.

Pay-what-you-want

“De hele ­culturele sector kan meer voordeel halen uit sociaal kapitaal. Zo proberen veel instellingen gebruik te maken van crowdfunding. Maar aangezien de meeste cultuuractiviteiten al worden gefinancierd door publieksinkomsten, ga je zo eigenlijk op zoek naar hetzelfde. Bij crowdfunding ligt de nadruk vaak op funding, terwijl je je op de crowd zou moeten richten. Van daaruit volgt de funding. Wel kun je met nieuwe technologie op een andere manier betrokkenheid creëren.”

Het festival doet dat zelf door het publiek in het middelpunt van de conversatie te plaatsen, of via het Social Festival Model, een opensource-businessmodel waarover iedereen mag meepraten. ­Tijdens de vorige editie werd bij een seminar geëxperimenteerd met het pay-what-you-want-model, dit jaar wordt hetzelfde model toegepast op de gastenlijst.

Passen bij kernwaarden

Heijthuijsen, die vindt dat subsidie een maatschappelijk belang dient (“Een Nachtwacht kan je niet ophangen zonder subsidie, het succes van Guus Meeuwis is gebouwd op gesubsidieerde theaters”): “Vorig jaar werd voor het seminar ­gemiddeld 9,90 euro per persoon betaald en hadden we meer bezoekers dan normaal. Zo trek je dus op een andere manier publiek. Mensen op de gastenlijst kun je niet laten betalen. Tegelijk zijn het wel de mensen die waarschijnlijk het meeste geld voor je overhebben.”

Tijdens de komende editie, van 12 tot 18 september, wordt voor het eerst een band geboekt die door een bezoeker wordt betaald. “Door te definiëren dat je niet alleen geld uit de markt wil trekken, kun je zoiets bereiken.” Tegelijk ontvangt Incubate ook ‘gewoon’ sponsorgeld, maar accepteert dat alleen als het bij de eigen kernwaarden past. “Zo hebben we ooit bijvoorbeeld MySpace geweigerd. Zij wilden iets exclusiefs voor hun leden, maar dat staat lijnrecht op onze filosofie. Ondernemen is vanuit je eigen waarden opereren.”

Meer voorbeelden..
Innovatie in de cultuursector: het Wereldmuseum doet het zo
Innovatie in de cultuursector: het Glasmuseum doet het zo
Innovatie in de cultuursector: Marres/Art-Partner doen het zo
Innovatie in de cultuursector: Corpus doet het zo

Reageren via Facebook

Reacties

Over Rob van Leeuwen