Innovatie in de cultuursector: Marres en Art-Partner doen het zo /reageer

Innovatie in de cultuursector: Marres en Art-Partner doen het zo

Wie?

Brigitte Bloksma, hoofd R&D Marres (Maastricht)
Sandra Boer en Robert Tordoir, oprichters/eigenaren Art-Partner (Amsterdam)

Wat?

Cultureel ondernemerschap?

Dit artikel is onderdeel van een serie over ondernemerschap in de culturele sector. Lees ook het inleidende verhaal: hoe de sector van het subsidie infuus af kan

Kunst en cultuur op een andere manier inzetten, dat is wat zowel Marres Projects als Art-Partner beogen. Beide organisaties hebben een netwerk van kunstenaars die ingezet kunnen worden om complexe vraagstukken bij overheid of bedrijven via een andere invalshoek te benaderen.

Marres Projects

­Marres Projects is opgezet als vraaggestuurd onderdeel binnen de Maastrichtse presentatie-­instelling ­Marres, met een ton investering die door een stelselwijziging vrijgemaakt kon worden. “We ­vonden dat onze relatie tot de overheid moest veranderen”, vertelt ­verantwoordelijke Brigitte Bloksma. “Zij zitten met beleidsvraagstukken, waarbij ­kunstenaars kunnen helpen. Dus vragen wij nu aan hen en aan bedrijven: waar ben je mee bezig, en hoe zou je het ­vinden als wij het langs de culturele weg ­oplossen?”

Zo doet ­Marres ­Projects nu voor de provincie Limburg een opdracht over identiteit rond de grensstreek. De ­inkomsten daarvan komen ten goede aan de eigen inkomsten van Marres. Bovenstaande foto is van het project The Great Indoors, dat Marres Projects in opdracht van ChateauHotels & Restaurants, Kiki Niesten en Winkeldochters, Conceptisch en Qbic, Beluga en het Leger des Heils uitvoerde.

Art-Partner

Art-Partner is een organisatie die in 2006 zonder subsidie is opgericht als initiatief van house-of-initiatives, en inmiddels ruim 20 deelnemende bedrijven telt. Zo is al meer dan een half miljoen euro naar de betrokken kunstenaars gegaan. Voor Theodoor Gilissen werd bijvoorbeeld het begrip ‘vertrouwen’ ­onderzocht door Heidi Linck, die 9 maanden lang de cultuur verkende door middel van gesprekken met private bankers. Via een speciale enveloppensessie met het bestuur koppelde de kunstenares haar bevindingen ­terug.

Het eindresultaat was een lichtprojectie, maar het proces ervoor was het belangrijkst. ­Mede-oprichter Sandra de Boer: “We vragen de kunstenaars zich niet te veel aan te passen, juist omdat de klant om een andersdenkende kunstenaar vraagt. Zo sluiten beide werelden prima op elkaar aan. Als een kunstenaar wordt gevraagd voor een tentoonstelling met een bepaald thema, is dat normaal. Maar als een bedrijf diezelfde vraag stelt, vinden de meeste mensen dat niet ­normaal. Zo laten we creatief talent links liggen, waar het bedrijfsleven juist om roept.”

Aandelenconstructie

Op dit moment begeleiden Boer en Tordoir vanuit house-of-initiatives de kunstenaar Anna Volkova naar de markt. Ze heeft een techniek ontwikkeld waarmee kunstwerken in dubbel glas gezet kunnen worden. Boer: “Daarmee zoekt ze de grenzen op tussen kunst en productdesign.”

Een kunstwerk van Anna Volkova, verwerkt in dubbel glas.

House-of-initiatives onderzoekt de mogelijkheid om een aandelenconstructie op te zetten. Daardoor moet Volkova in staat zijn om een website en marketingmateriaal te ontwikkelen, en deelname aan een beurs te bekostigen. Doel is dat de 30 à 40 investeerders na een tot twee jaar hun inleg met winst terugkrijgen.

Boer: “Het vergt een enorme omslag in denken voor haar. Ze moet een plan voor de lange termijn ontwikkelen en bedenken dat het geld is geen gift is, maar een lening. Als we dit tot een succes kunnen maken, zullen deze investeerders sneller geneigd zijn een nieuw project te financieren. Aan de andere kant vergroot deze constructie ook de kans op succes: de investeerders zijn ook enthousiaste ambassadeurs. En dat is misschien nog wel veel interessanter.”

Meer voorbeelden..
Innovatie in de cultuursector: het Wereldmuseum doet het zo
Innovatie in de cultuursector: Incubate doet het zo
Innovatie in de cultuursector: het Glasmuseum doet het zo
Innovatie in de cultuursector: Corpus doet het zo

Reageren via Facebook

Reacties

Over Rob van Leeuwen