Innovatie in de winkelstraat III: een ervaring bieden /reageer

Innovatie in de winkelstraat III: een ervaring bieden

Niet alleen de opkomst van e-commerce zorgt voor veel minder klanten in de winkelstraten, de recessie en trends als vergrijzing en in sommige regio’s zelfs bevolkingskrimp komen daar nog eens bovenop. Treurnis alom dus in winkelland. Toch gebeurt er nog steeds genoeg in de winkelstraat, zoals het volgende voorbeeld laat zien.

Lees ook deel I en deel II uit deze serie.

De winkelformule? Maak er een ervaring van
Het voorbeeld? 2theloo
De hoofdrolspelers? Eric Treurniet en Almar Holtz

Shit, waarom zijn die openbare wc’s eigenlijk zo vies? Dat was de vraag die leidde tot 2theloo, een winkelconcept dat is gebouwd rond toiletbezoek. Bezoekers kunnen er tegen een kleine bijdrage naar de – superschone – wc, daarnaast is het mogelijk in de bijbehorende winkel alle denkbare, toiletgerelateerde producten te kopen. Blijkbaar was de nood naar 2theloo hoog, want na de opening van het eerste filiaal op de Amsterdamse Kalverstraat, in februari van dit jaar, volgde een snelle uitbreiding.

Inmiddels zijn er negen vestigingen en die zijn niet alleen in Nederland te vinden: ook België en Polen hebben inmiddels met het wc-concept kennis gemaakt. Buiten Nederland, België en Duitsland schakelt 2theloo franchisers in voor de verdere uitbouw van het concept. Zo zullen er de komende tijd filialen openen in Spanje, Portugal, Israël, Engeland en Frankrijk.

Bereid te betalen

Het is niet vreemd dat het zo snel gaat, zegt bedenker Eric Treurniet, die 2theloo samen met zijn compagnon Almar Holtz op heeft gezet. “We bieden een goede oplossing voor eigenaren van winkelcentra en treinstations.” Het zijn locaties waar veel mensen passeren, of juist lange tijd blijven hangen, maar ook locaties waar de toiletfaciliteiten weinig aandacht krijgen.

Vastgoedeigenaren zijn blij met de slimme oplossing van het duo, want normaal gesproken zouden zij zelf een openbaar toilet moeten exploiteren en dat heeft een prijs. 2theloo ontlast de vastgoedeigenaren daarin, daarnaast zorgt het verrassende element van 2theloo voor meerwaarde, zegt Treurniet: “Je gaat niet zomaar naar de wc, bij 2theloo wordt het een ervaring. Mensen zijn bereid daarvoor te betalen.”

De grootste inkomstenstroom wordt gegenereerd uit toiletbezoek, daarnaast heeft 2theloo sponsors aan zich gebonden. Zij krijgen daar zichtbaarheid in de winkels voor terug, en er worden exclusieve leveringscontracten getekend. Zo is er een deal met Villeroy en Boch, die de wc’s en wastafels voor de openbare toiletten levert, en eentje met SCA, dat zorgt voor handdoeken op de toiletten, en producten van merken als Tena en Libresse, voor in de winkel.

Onderscheidend blijven

Treurniet wil geen omzetgegevens prijsgeven, maar zegt dat het goed gaat met 2theloo. “Je kan er geld mee verdienen, dat is zeker. Ik krijg wel eens opgetrokken wenkbrauwen te zien als ik vertel dat we vooral drijven op de wc-inkomsten, maar dat hadden wij verwacht. We doen vooraf uitgebreid onderzoek zodat we zeker weten dat een locatie rendabel wordt.”

Ter illustratie: een toiletbezoek in de Kalverstraat kost één euro, in een ander filiaal betaal je 50 cent. In beide gevallen krijg je er een kortingsbon van 50 cent bij, die je in de winkel of een partnerwinkel kan inwisselen. 2theloo denkt in 2012 meer dan zestig vestigingen te hebben, exclusief de franchisefilialen. Treurniet: “We willen daarnaast onderscheidend blijven, bijvoorbeeld door nieuwe toiletgerelateerde producten als eerste aan te bieden. Ook daarom hebben wij een sterke relatie met onze partners opgebouwd.”

Ander goed voorbeeld? Wash & Coffee, een samenwerking tussen Bosch en Persil waar je onder het genot van een kopje koffie je kleren kan wassen.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Rob van Leeuwen