Innovatie in de winkelstraat: shop-in-shop /1 reactie

Innovatie in de winkelstraat: shop-in-shop

Niet alleen de opkomst van e-commerce zorgt voor veel minder klanten in de winkelstraten, de recessie en trends als vergrijzing en in sommige regio’s zelfs bevolkingskrimp komen daar nog eens bovenop. Treurnis alom dus in winkelland. Toch gebeurt er nog steeds genoeg in de winkelstraat, zoals het volgende voorbeeld laat zien.

Lees ook deel II en deel III uit deze serie.

De winkelformule? De shop-in-shop
Het voorbeeld? The Phone House in Makro
De hoofdrolspeler? Martijn Hol, commercieel directeur van The Phone House

Ra ra, wat is het: het heeft dezelfde uitstraling als een filiaal van The Phone House, het kent dezelfde opzet, er zijn dezelfde kleuren te zien, je krijgt er dezelfde aanbiedingen voorgelegd en er werken dezelfde mensen. Een winkel van The Phone House? Bijna goed, het is de speciale vestiging van The Phone House die in februari 2011 is opengegaan ín de Amsterdamse Makro. Op 45 vierkante meter heeft de keten, die onderdeel is van het Britse The Carphone Warehouse, een eigen winkel gebouwd, gewoon binnen de muren van het Makro-filiaal.

Conversie van 100%

Inderdaad: het is een winkel binnen een winkel, of een shop-in-shop, zoals de retailformule ook wel wordt genoemd. Een handig concept met voordelen voor beide partijen, zo vertelt Martijn Hol, commercieel directeur van The Phone House. “Wij hebben kennis en de kunde die voor hen interessant is, zij hebben een doelgroep die voor ons interessant is.”

Makro, dat zich sinds kort profileert als servicepartner voor ondernemers, kreeg van klanten steeds meer vragen over telefoonabonnementen. Dan kan je natuurlijk zelf antwoord gaan geven, maar Makro besloot het aan de experts over te laten.

The Phone House dus. Hol legt uit: “Alleen in de telecom stijgt het percentage online verkopen niet. Abonnementen zijn steeds moeilijker te doorgronden en mensen weten vaak niet welke smartphone ze moeten kiezen uit het grote aanbod. Aangezien wij al veel ervaring hebben als dienstverlener kunnen wij Makro op dit gebied dus goed bijstaan.”

Voor The Phone House biedt de samenwerking toegang tot een interessante doelgroep: de zakelijke markt, vol zzp’ers die aan de lopende band moeten bellen. “We komen hierdoor in aanraking met een publiek dat we anders niet hadden bereikt. Het zijn mensen die speciaal naar Makro komen en dus nooit met lege handen weggaan. De conversie bij Makro is 100%.”

Twee formules nodig

Dat merkt The Phone House aan de omzet, die gelijk opgaat met de omzet van een reguliere vestiging, maar ook aan de omzet die op accessoires wordt gedraaid, die hoger is dan normaal. “Als ze er toch zijn, pakken ze dat blijkbaar gewoon even mee”, zegt Hol.

In ruil voor de winkelruimte en aanvullende faciliteiten – medewerkers van The Phone House lunchen natuurlijk in de kantine van Makro – deelt The Phone House de opbrengsten met zijn partner. “Het is niet noodzakelijk een goedkoper model dan een eigen winkel”, zegt Hol. “Het is vooral interessant omdat je elkaar versterkt als merk.”

Dat bevalt de partijen goed. Zo goed, dat er plannen zijn om nog een stapje verder te gaan in de samenwerking, door pakketvoordeel aan te bieden. Dan krijgt een klant bijvoorbeeld korting op een laptop bij Makro, als ze een mobiel breedbandabonnement bij The Phone House afsluiten.

Makro en The Phone House hebben afgesproken de shop-in-shop een jaar lang als pilot te draaien, maar Hol verwacht nog voor het jaar voorbij is verdere uitbreiding naar een of meerdere van de zeventien andere Makro-vestigingen in Nederland. Hol: “Het potentieel is groot. Toch zouden wij nooit alleen maar shop-in-shops willen hebben. De combinatie tussen de twee formules blijft nodig, anders beperk je je doelgroep.”

Ander goed voorbeeld? Runnersworld en nog vele anderen in De Bijenkorf, Dixons en vele anderen in de V&D: de lijst is oneindig.

Reageren via Facebook

Over Rob van Leeuwen