Innovatie verdient een prijs /reageer

Innovatie verdient een prijs

Winst is voor de meeste bedrijven hét belangrijkste doel. Structurele groei is echter alleen te bereiken door te innoveren op een onderscheidende manier. En soms wordt die onderscheidende manier bekroond.

Accenture heeft vorig jaar de Innovation Awards in het leven geroepen om een goed overzicht te geven van innovaties in de Nederlandse media- en entertainmentbranche. Ook dit jaar zullen de prijzen worden uitgereikt. Tot 12 juli kunnen bedrijven nog hun concept inschrijven, waarna op 23 oktober de prijsuitreiking zal plaatsvinden, tijdens een seminar met diverse sprekers over innovatie.

Winnaars 2007

De winnaars van 2007 waren Hyves voor het meest innovatieve concept en SellaBand voor het ‘beste’ innovatieve concept. ‘Ik op tv‘ kreeg de publieksprijs. Hyves werd geprezen voor het feit dat het bedrijf pas drie jaar bestaat en al een enorme naamsbekendheid heeft verworven. Er is een grote behoefte aan social networking en daarvoor kan Hyves een prima middel zijn, aldus de jury. Door de korte doorlooptijd van het ontwikkelen van een idee tot werkbare diensten, kan Hyves snel innoveren en gebruikers bedienen met nieuwe diensten en mogelijkheden.

Over Sellaband was de jury ook lovend. Bij Sellaband kan het publiek investeren in zijn eigen favoriete artiest of band, en dit geld wordt alleen geïnd als de band ook daadwerkelijk de 50.000 dollar heeft verzameld die nodig is voor een professionele cd-recording. Bands kunnen hierdoor sneller in de studio staan, fans kunnen meer bijdragen aan het succes en ermee verdienen, en liefhebbers overal ter wereld kunnen goedkoper hun muziek aanschaffen.

Winnaar van de publieksprijs ‘Ik op tv’ is een televisieprogramma dat dagelijks wordt uitgezonden op zeven regionale zenders. De onderwerpen worden gefilmd door bewoners uit de regio zelf. In de provincies waarin de omroepen uitzenden, heeft de redactie een groot aantal – vrijwillige – verslaggevers uitgerust met een speciale mobiele telefoon. Hiermee gaan zij dagelijks op pad om het nieuws in hun woonomgeving te filmen. De filmpjes worden geplaatst op www.ikoptv.nl en de ‘beste’ worden geselecteerd voor het televisieprogramma.

Beoordeling

Bij de beoordeling van het ‘beste’ innovatieve concept in de media- en communicatie-industrie werd gelet op drie aspecten: innovativiteit, potentie en succes. Factoren die van belang zijn om de innovativiteit van een concept te meten zijn bijvoorbeeld de noviteit van de technologie, de markt en het gehanteerde businessmodel. De potentie wordt gezien als het ‘vermogen’ van het concept. Dit houdt bijvoorbeeld in dat het concept in staat is om te groeien. Het succes van een concept ten slotte wordt gezien als het reeds geboekte resultaat, waarbij onder andere financiële maatstaven een rol spelen.

Overigens stond ook Sync vorig jaar in de Top 5 van de bedrijven die in de race waren voor de Innovation Awards.