Innovatief credit management is psychologie /reageer

In de Verenigde Staten gaan de ontwikkelingen nog verder. Nieuwe kredietverstrekkers zoals Affirm kijken zelfs naar het social media profiel om te bepalen of een klant kredietwaardig is. Hiermee hopen ze de relatie tussen klant en winkelier verder te versterken.

Sommige klanten krijgen daarom wel de mogelijkheid om op rekening te kopen en andere niet. Idealiter bied je de klant ook de mogelijkheid met een smartphone te betalen. “Op die manier maak je het de klant al een stuk eenvoudiger om te betalen dan wanneer je hem een papieren factuur stuurt en erbij vermeldt dat hij binnen dertig dagen moet betalen”, aldus Bommeljé.



Sparringpartner


Passende betaalkanalen aanbieden is volgens Marcel Heijnes, Certified Credit Manager (CCM) bij Virtueeldebiteurenbeheer.nl een van de twee belangrijkste trends in credit management. De tweede is dat de benadering van debiteuren eerder succes heeft met een psychologische dan met een juridische benadering. “Dat heeft te maken met de grotere focus op het versterken van de klantrelatie”, stelt Heijnes. “De credit manager moet zich verdiepen in cash management om de sparringpartner van MKB-ondernemers te zijn. Om de klantrelatie bij debiteurenbeheer te versterken moet een credit manager steeds meer communicatieve vaardigheden inzetten.”



Reageren via Facebook

Reacties

Over Kristel Hurenkamp

(bedrijfs)journalist/redacteur Functioneel Wit