Innoveren? Ga toch borrelen! /reageer


Creatief denken

Volgens Wessel Berkman, auteur van onder meer het boek ‘Management zoals het bedoeld is’ en oprichter van verbeterbureau The Brown Paper Company moeten ondernemers en managers creativiteit structureel inrichten. “Dat kan zoals bij Google, door medewerkers structureel een deel van hun tijd te laten besteden aan nieuwe ideeën, maar ook op andere manieren.” Bijvoorbeeld door elk team in iedere vergadering tien minuten te laten spenderen aan creatief denken. “Dan denk je na over: hoe kunnen wij onderscheidend zijn? En het geeft vaak nog energie ook.” Berkman vind het belangrijk dat men creativiteit niet aan het toeval overlaat, maar dit een duidelijke plek geeft in het proces. “Je zult verbaasd zijn over hoeveel onbenut potentieel dan naar bovenkomt.” Culturele innovatie leidt volgens hem ook tot creativiteit en productinnovatie. “Je spreekt bijvoorbeeld af dat iedereen elkaar bepaalde vragen mag stellen. Dat is een mindset-afspraak. Daar heb je geen consultant voor nodig. Je kunt het ieder moment starten en het heeft morgen impact. En het kost dus niks.”

Luisteren steeds belangrijker

Om tot innovaties te komen die waarde toevoegen, moet een bedrijf naar klanten kunnen luisteren. Van de retailbedrijven doet Hema dat het best, gevolgd door Ikea en Bol.com, zo blijkt uit de Luistermonitor 2013 van onderzoeksbureau MWM2. Dit zijn ook de winkels die het snelst aanbevolen worden door consumenten. Gehoord worden en serieus genomen worden, spelen een steeds belangrijkere rol in de maatschappij”, zegt Govert Bos, directeur bij MWM2. Organisaties móeten daar wel naar luisteren, maar in de praktijk blijkt dat vaak nog erg lastig.” Om het gevoel te krijgen dat een organisatie naar hen luistert, vinden consumenten vooral dat een bedrijf de producten en diensten moet leveren die ze willen hebben.


Latente behoefte

Om een beeld te krijgen van wat de klant wil, moet een organisatie goed kunnen luisteren, maar evenzeer is het belangrijk om de ‘latente behoefte’ van de klant in beeld te brengen. “Ook dit heeft te maken met het loslaten van bestaande kaders”, zegt Berkman. Dit illustreert hij met een door hem uitgevoerde enquête onder vijfhonderd salesprofessionals, waaruit bleek dat 78 procent vooral gesloten vragen aan klanten stelt. “Zo kom je nooit achter de werkelijke behoefte van een klant. Er zijn veel mogelijkheden voor onderscheidend vermogen, op plekken waar dienstverlening vaak precies hetzelfde is als die van de concurrentie. Dat is jammer, want je moet blijven innoveren. Anders heeft jouw product op een gegeven moment geen meerwaarde meer voor de klant en beland je automatisch in een prijsvechtersmarkt.”

Ga borrelen!

Is de creativiteit in een organisatie te verbeteren? Een vraag waarop volgens Korsten geen eenduidig antwoord valt te geven. “Iemand die van nature de elementen niet in zich heeft, wordt nooit een grote creatieveling. Maar hij kan wel leren wat meer out-of-the-box te denken. Bijvoorbeeld door in workshops te stimuleren om eens op een andere manier aan de slag te gaan en oplossingen te bedenken.” Originele ideeën voor dat ene project komen vrijwel altijd pas bovendrijven wanneer je loslaat en even in een ‘andere modus’ gaat. Korsten gelooft niet in de bekende ‘heisessies’, waarbij teams zich fysiek afzonderen om tot een resultaat te komen. “Het kan werken, maar er zitten beperkingen aan. Mensen worden dan gedwongen met iets nieuws te komen, voelen druk en daardoor werkt het beknottend. Nee, ga dan liever een avond met elkaar borrelen, waarbij je informeel en spontaan tot nieuwe ideeën kunt komen.”

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.