Innoveren in onzekere tijden
/reageer
-
door: Redactie Sync over: privacy, concurrentie, bedrijfskunde, bedrijfsgroei, computer op: 10 maart 2014 Productinnovatie is een kapitaalintensief traject, met grote risico’s
De markt voor een nieuw product kunnen voorspellen is van essentieel belang geworden
Fabrikanten moeten innoveren om in de race te blijven, maar dit kost geld en brengt risico’s met zich mee. Het voorspellen van de markt voor een nieuw product is daarom van levensbelang. Maar hoe doe je dit?
Tekst: Koos Plegt
Of het nu een voedingsmiddelfabrikant is, een automotive bedrijf of een producent van consumentenelectronica, allemaal hebben ze dezelfde uitdaging: ze moeten innoveren om klanten te blijven binden. De wereld om ons heen verandert snel. Consumentenvoorkeuren veranderen, markten zijn competitiever geworden, technologie verandert en zelfs business- en verdienmodellen zijn aan verandering onderhevig. Bedrijven die in de race willen blijven, moeten voortdurend met nieuwe proposities komen. Innovatie is echter vol risico’s. Neem bijvoorbeeld de life sciences-sector: de ontwikkeling van een nieuw medicijn duurt jaren en in de tussentijd staat de wereld ook niet stil. De producent weet zelfs niet of zijn product überhaupt op de markt wordt toegelaten.
Veiligheid in kapitaalintensief traject
Productinnovatie is een kapitaalintensief traject, met investeringen in R&D, terwijl ook het opzetten van een logistieke organisatie en het organiseren van de supply chain tijd en geld kosten. En dat allemaal in een omgeving die onzeker is. Het is dan ook niet zo vreemd dat producenten meer zekerheid willen over de markt waarin zij hun propositie lanceren. “Er zijn verschillende stadia waarin je voorspellingen nodig hebt”, zegt Joost Rongen, senior consultant van forecastingbedrijf EyeOn hierover. “Op de lange termijn plan je liefst in scenario’s, op basis waarvan je concrete afwegingen maakt. Op de middellange termijn, wanneer ook het innovatietraject concreter wordt, ga je nadenken over bijvoorbeeld de concrete marktintroductie, ondersteunende promoties en over wat de uiteindelijke verkoopprijs in de markt gaat worden.”