Nieuws/ Interactief tafelblad maakt ober overbodig /2 reacties

door: Cindy Curré
over: consumenten, businesstrends
op: 11 september 2008

Een tafel in een restaurant die tegelijkertijd een interface is om eten te bestellen, is niet alleen meer een leuke gadget uit sciencefictionfilms. In het Londense Soho kun je bij het restaurant Inamo op het tafelblad zelfs spelletjes doen en een taxi bestellen.

Bij Inamo kunnen gasten niet alleen het menu bekijken en eten en drinken bestellen via de beelden op hun tafelblad, maar ze kunnen ook via het scherm betalen, een taxi bestellen, spelletjes doen met disgenoten of zelfs het uiterlijk van de tafel veranderen.

Beamer

Om dit mogelijk te maken, hangt boven elke tafel een beamer die beelden projecteert op de zwarte tafelbladen. Een verzonken cirkel in een hoek van de tafel is de muis waarmee bezoekers door het menu kunnen bladeren en foto’s van de gerechten kunnen bekijken. De keuzes worden via Bluetooth verstuurd naar de keuken. Met de ‘chef cam’ kun je vervolgens aan tafel bekijken hoe je eten wordt bereid.

Trend

Trendwatchers zien dergelijke automatisering van restaurants als een echte trend, waarin ook de ‘lopende band’ van sushi-eetgelegenheden past. Het past volgens Bryan Roberts, research manager bij het Londense Planet Retail, bij de behoefte van consumenten aan meer gemak en efficiency en de ‘honger’ naar nieuwe gadgets. Bijkomend voordeel voor de restaurateur is de besparing op arbeidsloon omdat de tafel het aannemen van een ober overbodig maakt.

uWink

In de Verenigde Staten bestaat een kleine keten van restaurants opererend onder de naam uWink die werkt met touchscreens op elke tafel. uWink is opgericht door Nolan Bushnell, tevens oprichter van Atari, en opende haar deuren voor het eerst in 2006. Het Londense Inamo werd bedacht door twee Oxford-studenten, die gefrustreerd waren door eindeloze pogingen om in een restaurant zelfs maar een ober te spreken te krijgen.

Bron: Chicago Tribune

Reageren via Facebook