Internet kan reputaties maken en breken /2 reacties

Internet kan reputaties maken en breken
  • door: Wilfred van Roij
    over: media, management, e-commerce
    op: 29 januari 2010
  • Het internet heeft een krachtige stem gegeven aan consument, bloggers en fora, en ook aan gebruikers van Hyves, Facebook en Twitter.

  • Te krachtig? De Information Security Officer komt er aan.

Wereldwijd deelt een groeiend aantal mensen meningen en ervaringen over bedrijven, organisaties, personen en producten via het internet. Dit gebeurt via zogenaamde social media zoals weblogs, forums, beoordelingsites en sociale netwerksites. Reputaties zijn hierdoor kwetsbaarde geworden.

Het World Wide Web heeft het mogelijk gemaakt voor een ieder om geheel vrij hun gedachten over een bedrijf of organisatie uit te spreken, en dit zonder ook maar enige verantwoording. Het internet heeft een krachtige stem gegeven aan de consument, bloggers, bezoekers van forums, maar ook aan gebruikers van web 2.0 applicaties zoals Hyves, Facebook en Twitter. Het gaat er al lang niet meer om of je als bedrijf of organisatie wel of niet wil deelnemen aan social media, want ook zonder jou zal er toch wel over je gesproken worden.

Om een goede reputatie te behouden of op te bouwen is het voor een bedrijf of organisatie daarom van belang om het internet goed in de gaten te houden en in te spelen op online berichten die de reputatie kunnen beïnvloeden. Met de inzet van online reputatiemanagement is het mogelijk om een goede reputatie te bereiken of te behouden.

Bedrijfsgeheimen

Maar ook de eigen werknemers kunnen door hun online uitlatingen schade toebrengen aan de goede naam van het bedrijf waarvoor zij werken en (zelfs) bedrijfsgeheimen onthullen. Ook kan de naam van een collega bewust of onbewust te grabbel worden gegooid. Helaas weten nog te weinig mensen van het bestaan van Hyves, laat staan dat er ooit gekeken is naar het eerder benoemde internetgedrag.

Wil je controle houden over je merk en bedrijfsnaam dan zal je zowel extern maar ook intern actief moeten deelnemen en zal er nagedacht moet worden over een Early Warning Systeem, dat voor de organisatie 24 uur per dag een surveillance op Internet uitvoert. Alleen op deze manier is het mogelijk om de continuïteit en integriteit van het bedrijf, pand of organisatie te behouden. Maar wie is of moet er dan binnen een organisatie verantwoordelijkheid dragen voor deze social media strategie en reputatiemanagement; de IT medewerker, de afdeling communicatie, de riskmanager of de afdeling sales?

Online reputatiemanagement en sociale mediastrategie zijn onontkoombaar

Een actieve social media strategie en reputatiemanagement vraagt om security beleid, bewustwording en kennis van informatiebeveiliging. Wellicht wordt het daarom ook in Nederland tijd voor het breder inzetten van de functie “Information Security Officer”. Een persoon die binnen een bedrijf of organisatie een social media strategie kan combineren met reputatiemanagement en informatiebeveiliging. Een persoon die binnen de organisatie ook verantwoordelijk is voor het opzetten, invoeren en monitoren van het beveiligingsbeleid en het ontstaan van een professionele internet en security awareness.

De invloed van de nieuwe media op de informatievoorziening is inmiddels al dermate groot dat we kunnen spreken van Informatiemanagement 2.0. Daarentegen staat de functie en het taakveld van de Information Security Officer in Nederland nog altijd in de kinderschoenen. Tijd voor damage control.

Reageren via Facebook

Over Wilfred van Roij

Na een loopbaan van 25 jaar bij politie Nederland, waarvan de laatste 10 jaar als tactisch (digitaal) rechercheur, heeft Van Roij in mei 2007 de overstap gemaakt naar het bedrijfsleven. Hij is nu algemeen Directeur bij www.digitaleopsporing.nl Digitale opsporing heeft een eigen particulier recherchebureau en forensisch onderzoeksbureau en maakt onderdeel van de Securitygroep van Com-Connect. De unit 112Academy ook onderdeel van Com-Connect verzorgd opleidingen op het gebied van veiligheid.