Internet, mobiel, gamen; de kansen voor het nieuwe leren /1 reactie

Peer review via weblogs

Waar Wiki’s gebruikt kunnen worden om samen kennis te creëren zijn blogs primair inzetbaar als middel om kennis te delen en feedback te krijgen. Een expert kan informatie verspreiden via zijn blog om vervolgens via het commentaar dat hij ontvangt informatie teruggekoppeld te krijgen. Zo kan een (groep) onderzoeker(s) bijvoorbeeld bloggen over onderzoek naar radicalisering. Op hun weblog ontvangen ze vervolgens reacties van andere onderzoekers of studenten die ook met het onderwerp bezig zijn.

Mobiele technologie

Nog niet zo heel lang geleden werden er briefjes doorgegeven om informatie naar iemand aan de andere kant van het lokaal over te brengen, nu gaat dat via SMS of MSN. Om meer te weten te komen over een nieuwe leraar kon je naar zijn huis gaan, nu google je hem vanuit de collegezaal voordat hij zijn naam op het bord heeft kunnen schrijven.
Mobiele technologieën hebben een grote impact op onderwijs. Het belang van locatie neemt af als informatie altijd en overal beschikbaar is. Steeds meer onderwijsinstellingen maken gebruik van deze mogelijkheden. Zo is het delen van documenten en bestanden via SharePoint portalen al gemeengoed geworden.
Het voornaamste platform is nog altijd de computer, maar in de nabije toekomst zal het belang van de mobiele telefoon sterk gaan toenemen. Zo kunnen studenten ook informatie en e-mail ontvangen op hun mobiele telefoon en colleges bekijken of beluisteren op een IPod.

Studentsourcing

Met de komst van deze generatie studenten is het onderwijs aan veranderingen onderhevig. Het bijzondere is dat, in tegenstelling tot andere revoluties in het onderwijs, de student deze keer minstens evenveel invloed uitoefent als de beleidsmakers. Naast het feit dat studenten tegenwoordig andere verwachtingen hebben van hun onderwijsinstellingen dragen ze zelf ook oplossingen aan. Studenten aan de Hogeschool Rotterdam ontwikkelden bijvoorbeeld een MSN Bot waarmee studenten in realtime gegevens kunnen opvragen via MSN. Daarnaast bepalen studenten, net als in online communities, zelf in hoeverre een nieuwe toepassing wordt geaccepteerd door deze te accepteren of te negeren. Daarom is het van belang dat onderwijsinstellingen kijken naar wat studenten willen en verwachten en niet naar wat er technologisch allemaal mogelijk is.

Reageren via Facebook

Over Tom Rovers

Tom Rovers is Consultant bij Sparked. Hier helpt hij organisaties met het verbeteren van online communicatie en samenwerking. Daarnaast leert en inspireert hij kinderen over ondernemerschap met zijn bedrijf Tom en Thomas.