Intuïtie soms nauwkeuriger dan denkwerk /1 reactie

Intuïtie soms nauwkeuriger dan denkwerk
  • door: Ewald Smits
    over: biologie, psychologie
    op: 10 januari 2007
  • Lang nadenken alvorens te beslissen lijkt de beste manier om een besluit te nemen

  • Niet altijd, zo blijkt uit recent onderzoek. Vertrouw op uw instinct.

Lang nadenken over een probleem en dan pas met een oplossing komen lijkt op het eerste gezicht de beste manier om een besluit te nemen. Niet altijd, meldt Brits onderzoek. De intuïtie is soms nauwkeuriger. Dat blijkt uit een simpele test die ze uitvoerden op het Department of Psychology van de University College in London, meldt het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Een groot aantal vrijwilligers kregen achter een computerscherm 650 identieke tekens te zien. Een daarvan week af van de rest; het vraagteken stond op zijn kop. Na afloop kreeg de ene helft van de deelnemers een seconde de tijd om de vreemde eend in de bijt op het scherm te zoeken. De andere helft moest in een fractie van een seconde beslissen: zit het omgedraaide teken links of rechts op het scherm?

Uit deze test blijkt dat de groep die snel moest reageren in 95 procent van de gevallen goed zat. Voor de groep die een seconde mocht puzzelen is dat percentage lager, namelijk 70 procent.

Nadenken kost tijd

De onderzoekers hebben een verklaring: dat deel van onze hersenen dat onbewust werkt pikt in milliseconden het omgekeerde teken als ‘vreemd’ uit de 650 tekens op het scherm. Als we de tijd krijgen om bewust naar het scherm te kijken, zien onze hersenen dezelfde tekens, waarvan eentje is omgedraaid. Nadenken, dat kost tijd.

Een psycholoog legt op de website van de BBC uit dat mensen en dieren zo in elkaar zitten dat hun hersenen onbewust continu speuren naar afwijkingen: op die manier worden gevaarlijke roofdieren bijvoorbeeld op tijd gesignaleerd. Mensen slaan dan instinctief op de vlucht. Dat wil niet zeggen dat het altijd beter is instinctief te reageren. Snel reageren is alleen in sommige gevallen beter. Rest de vraag natuurlijk wanneer.

In ieder geval in de winkel, stelt Nederlands onderzoek dat begin vorig jaar is gepubliceerd in Science: consumenten zijn in het algemeen veel blijer met impulsaankopen, dan met een huis of een auto waarover lang en veel is nagedacht.

Reageren via Facebook

Over Ewald Smits

Ewald Smits is media-ondernemer en mede-eigenaar van Sprout en Management Team, uitgaven van de MT MediaGroep BV.
Volg hem ook op Twitter