Investeren: steeds vaker een vorm van betrokkenheid /reageer

Investeren: steeds vaker een vorm van betrokkenheid

PitchStar, een Nederlandse website voor crowdfunding, is deze maand online gegaan. Oprichter Wijnand Houweling wil investeren in vernieuwende concepten bereikbaar maken voor de massa.

Goede ideeën worden niet vanzelfsprekend beloond. Investeerders en banken verschaffen niet zomaar krediet voor de verwezenlijking van een creatieve droom. De kracht van de massa biedt uitkomst. In de vorm van platforms voor crowdfunding.

Het basisprincipe van crowdfunding is niet onbekend. Wat doen veel mensen wanneer ze wat extra geld nodig hebben? Voor bijvoorbeeld de start van een bedrijf of een ingrijpende verbouwing? Juist: ze vragen familie en vrienden om bij te springen. Een succesvolle manier van ‘fondswerving’. Crowdfunding is ongeveer hetzelfde. Het idee is alleen gebaseerd op een groter netwerk. Bij Crowdfunding wordt dan ook gebruik gemaakt van het internet en sociale media.

Crowdfunding als krediettrend

Inmiddels kent Nederland diverse platforms voor crowdfunding. Ondernemers, zzp’ers, schrijvers, kunstenaars, verenigingen en instellingen presenteren zich op websites als Crowdaboutnow en TenPages met een idee of product. Vervolgens kan iedere ondernemer of particulier voor een bepaalde beloning een gewenst bedrag investeren in deze initiatieven.

Het doet er niet toe of het nu veel is of weinig. Wanneer genoeg mensen geld investeren hebben alle beetjes geholpen bij het binnenhalen van het starterskapitaal. In Amerika is het concept een groot succes met Kickstarter. Via dit crowdfundingsplatform is er in totaal al meer dan 50 miljoen dollar geïnvesteerd in creatieve concepten.

Crowdfunding is een opkomende krediettrend in Nederland. Dat heeft op de eerste plaats te maken met de opkomst van de sociale media. Internet heeft de wereld kleiner gemaakt, waardoor doelgroepen en massa’s gemakkelijker te bereiken zijn. Daarnaast is het goedkoop sociale media als Twitter, Facebook, LinkedIn en Hyves in te zetten om een doelgroep te bereiken.

Op de tweede plaats is er een blijvende behoefte aan alternatieve vormen van kredietverlening. Banken zijn al enige tijd niet meer zo happig geld te lenen. Laat staan aan startende ondernemingen. Subsidies voor bijvoorbeeld culturele doeleinden worden gekort of niet langer verstrekt. Daarnaast vermijden veel grote investeerders risico door hard bewijs te eisen van de aanwezigheid van een markt vóórdat een product of idee realiteit is geworden. Het verzamelen van deze informatie is al kostbaar op zich. Het kost geld dat veel mensen die op zoek zijn naar fondsen voor de uitvoering van een idee, niet hebben.

Laagdrempelig investeren

De Rotterdamse ondernemer Alex Hendrikse heeft al verschillende keren grote feesten (mede)georganiseerd voor meer dan duizend gasten. Nu wil hij terug in de tijd naar de stevige club beats van de jaren 1998 tot 2005. Dit Millenium-feest wil hij graag vieren op een unieke locatie met top-dj’s. Niet zozeer om winst te maken, maar om een geslaagde avond te hebben. Voor de organisatie heeft hij 7500 euro nodig. Zijn investeerders beloont hij met onder andere gratis (VIP)toegang.

Een screenshot van Pitchstar

Annemieke de Jong wil een tassenverhuurbedrijf starten met 3500 euro. Om gewilde designertassen betaalbaar te maken voor iedereen. In ruil voor investeringen van 10 euro biedt de onderneemster haar eeuwige dankbaarheid en een sleutelhanger. Met nog een ruime maand te gaan, heeft de pitch 4% van het benodigde kapitaal binnen.

Beide ideeën zijn te vinden op platform voor microkrediet PitchStar. Een concept voor crowdfunding dat deze maand online is gegaan. De kracht van deze site is dat het een laagdrempelig platform is. Via Pitchstar kan iedereen proeven van het maken van een investering. Of je nu een grote of een kleine portemonnee hebt.

“Investeren wordt door crowfundingsites als Pitchstar aantrekkelijk gemaakt voor een grotere massa”, aldus Wijnand Houweling van PitchStar. Een groep die volgens Houweling op zich zeer openstaat voor beleggingen in innovatieve concepten. “Via een investering kun je laten zien dat je een goed idee of uitvinding steunt. Daarom is het ook de trend geld te geven aan creatieve en op de maatschappij gerichte initiatieven.” Investeren is dus steeds vaker een vorm van betrokkenheid.

Beginnen bij nul

Het platform ligt bovendien in het bereik van veel mensen, omdat PitchStar geen specifieke doelgroep kent. “PitchStar is breed toegankelijk en bijvoorbeeld niet alleen bedoeld voor ondernemers in de muziekbranche, filmmakers of kunstenaars”, aldus Wijnand Houweling van het online platform. “Iedereen met een goed idee is welkom.” De enige eis van PitchStar is een gevraagde investering van maximaal 10.000 euro.

Hoewel elk eindbedrag haalbaar is, is crowdfunding lang niet altijd een garantie voor succes. Nog steeds moeten ondernemers met een goed concept namelijk bij nul beginnen. Het verschil is alleen dat ondernemers door crowdfunding er niet meer alleen voor staan, bij het zoeken naar een starterskapitaal. De massa helpt. En alle kleine beetjes helpen. Nog steeds beginnen bij nul dus, maar niet meer zo alleen.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Anke Smits

Anke Smits is neerlandica en tekstschrijver. Kijk voor meer informatie op haar LinkedIn).