Nieuws/ IP-nummer privaat, einde content op maat? /reageer

door: Ewald Smits
over: internet, media, privacy, strategie, beleid
op: 23 januari 2008

Als Peter Scharr, de hoogste privacyfunctionaris van Duitsland, zijn zin krijgt, krijgen internetbedrijven als Google een fiks privacyprobleem. Peter Scharr poneerde tijdens een hoorzitting in het Europees Parlement dat IP-nummers persoonlijke gegevens zijn en dus vallen onder de wettelijke privacybescherming. En dat is slecht nieuws voor vele internetbedrijven. Die gebruiken IP-nummers om profielen aan te leggen van gebruikers om hen met gerichte reclame te bestoken.

Land

Een IP-nummer is een getallenreeks waarmee individuele computers op internet te herkennen zijn. Partijen als Google, MSN en Yahoo! leggen deze nummers vast om gebruikers betere zoekresultaten te geven. Of om vast te stellen uit welk land ze komen en welke taal ze dus spreken. Daarbij gebruikt Google de IP-informatie om adverteerders te bewijzen dat hun reclameboodschappen door echte gebruikers worden bekeken.

Cybercafés

Peter Scharr leidt een groep privacybeschermers die onderzoekt of de privacyregels van zoekmachines als Google, MSN en Yahoo voldoen aan de richtlijnen van de Europese Unie.
Google zegt dat een ip-nummer vaak niet tot een enkele, individuele gebruiker te herleiden is. Scharr erkent dat. Computers in openbare plekken als bibliotheken en cybercafés hebben een vast ip-nummer, maar worden door tientallen mensen op een dag gebruikt. Dat neemt niet weg, zegt Scharr, dat veel mensen een vaste computer hebben waarmee ze inloggen.

Strenger

Privacy is een heet hangijzer voor internetbedrijven. De Europese wetgeving is een stuk strenger dan in de Verenigde Staten. Om aan de Brusselse bezwaren tegemoet te komen, heeft Google de bewaartermijn van zijn gegevens teruggebracht tot achttien maanden. ‘Cookies’, kleine bestanden op een computer waaraan websites terugkerende bezoekers herkennen, worden door Google elke twee jaar automatisch gewist. Eerder was de levensduur 30 jaar.

Reageren via Facebook

Reacties