Is Facebook in 2014 Google voorbij? /1 reactie

Is Facebook in 2014 Google voorbij?

Facebook heeft een half miljard gebruikers, van wie het bedrijf alles weet en die het op maat kan bedienen. Een gouden advertentie­machine die groeit en groeit. “Dit product is net uit de startblokken.”

Het tempo waarin Facebook groeit lijkt onwaarschijnlijk. Het social network telt ­inmiddels ruim 550 miljoen gebruikers - and counting. En dan besteden gebruikers ook nog eens flink meer tijd aan Facebook dan aan Google, Yahoo! en Bing (Microsoft) bij ­elkaar. Bovendien blijven gebruikers niet alleen lang bij Facebook, ze laten er ook nog eens een schat aan informatie ­achter. Marketeers waren jarenlang al blij met data als ­geslacht en leeftijd. Maar ­Facebook weet veel meer van zijn ­gebruikers. Facebook weet wat je leuk vindt, van welke muziek je houdt, waar je winkelt, waar je gestudeerd hebt en – o ja – Facebook blijft zelfs op de hoogte van je liefdesleven. Stuk voor stuk ­informatie waar adverteerders naar ­snakken, zodat ze hun aanbiedingen op maat kunnen maken.

176 miljoen advertenties

En dus reiken Facebooks advertentie­mogelijkheden bijkans tot in de hemel. In de eerste drie maanden van dit jaar werd op de site het ­duizelingwekkende aantal van 176,3 miljard advertenties vertoond. Meer dan bij marktleider ­Yahoo!, aldus marktonderzoeker ComScore. De ­voorspellingen voor ­Facebooks jaar­omzet liggen nu rond de 1,6 miljard dollar. Al weet niemand dat zeker, omdat Facebook nog altijd de stap naar de beurs niet heeft gemaakt.
Maar laat het 1,6 miljard zijn. Dat is ­bijna een miljard meer dan de omzet van 650 miljoen over 2009. En nu de 26-jarige ceo Mark Zuckerberg vol zelfvertrouwen roept dat Facebook gegarandeerd het ­ledental van 1 miljard mensen zal ­bereiken, komen voor de ­omzet van 2011 al voorspellingen naar buiten die ver over de 3 miljard heenschieten.

600 miljard pageviews

Facebook is het nieuwe groeiwonder van internet. Alleen al in mei dit jaar ­openden 30 miljoen nieuwe leden er een profielpagina, volgens data van de ­Amerikaanse marktonderzoeker Inside Network. Dat zijn ongeveer een miljoen nieuwe leden per dag. Onlangs opende zelfs de Britse koningin een eigen Facebook-pagina.
Per maand is ­Facebook inmiddels goed voor 600 ­miljard pageviews, meldt (nota bene) Google Ad Planner. En dat niet in de laatste plaats door diens fotoalbums. Op Facebook staan inmiddels meer foto’s dan op alle andere fotosites op internet bij elkaar opgeteld, Flickr en Picasa ­inbegrepen.

Privacyperikelen

De groei van Facebook lijkt onstuitbaar. Serieuze concurrentie van andere social networks heeft het netwerk niet (meer) te duchten. MySpace, het groeibriljantje van enkele jaren terug, is nu meer een ­niche network dat het goed doet in de ­entertainmenthoek. Met 113 miljoen ­gebruikers is het natuurlijk geen kleintje, maar het valt in het niet bij het vijf keer grotere Facebook. En voor een netwerksite waar je vrienden wilt treffen, is de kans dat je die ook daadwerkelijk treft doorslaggevend voor verdere groei.
In de VS heeft inmiddels meer dan de helft van de volwassenen (van 21 jaar en ouder) een Facebook-profiel. En de helft van hen checkt de site iedere dag. Daar komt niemand meer aan, zou je denken. Het is bijna een organisme geworden dat ­zichzelf in stand houdt.

Grootverdiener

Of Google moet nog wat van plan zijn. Google, gek genoeg grootverdiener aan de miljarden pageviews op Facebook (en daarmee overigens ook topsponsor van de netwerksite), lijkt de enige partij die serieus de concurrentie kan aangaan. Sinds juni circuleren er hardnekkige ­geruchten over een op handen zijnde ­social network, genaamd ‘GoogleMe’.
Die geruchtenstroom kreeg ineens ­houvast in oktober, toen een deal naar buiten kwam tussen Facebook en Bing, de zoekmachine van Microsoft. Facebook sprak met Bing af zijn profielen ­exclusief aan hen beschikbaar te stellen. Bing kan deze data nu indexeren, en ­zoekresultaten baseren op informatie uit het netwerk, zoals gegevens die Facebooks ­like-buttons genereren. Zo kun je in een zoekopdracht in Bing naar een restaurant bijvoorbeeld kritiek of juist aanbevelingen aantreffen van je Facebook-vrienden die dat restaurant eerder bezochten. Dit voegt aan ­internetzoeken een sociale laag toe die ­Google tot op heden niet kan bieden.
Daarnaar gevraagd bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers, antwoordde Google-ceo Eric Schmidt: “Wij werken aan tools waarbij mensen ons vergelijkbare data kunnen geven waarmee wij onze zoek­resultaten nog persoonlijker kunnen ­maken.”
Juist die opmerking wordt gezien als ­bevestiging van GoogleMe dat naar ­verwachting nog voor eind 2010 wordt gelanceerd.