Is Facebook in 2014 Google voorbij? /1 reactie

Augie Ray, research analist voor social computing bij Forrester, heeft echter geen hoge verwachtingen van die plannen. “Ik verwacht niet dat Google met een ­product komt dat mensen wegtrekt bij Facebook. Google heeft daar wel het bereik voor, maar het is de laatste jaren niet bij ­machte om op internet echt nieuwe platformen neer te zetten. En zelfs als ze met iets aantrekkelijks komen, is de achterstand enorm. Zelfs een moloch als Google haalt niet zomaar even een half miljard gebruikers binnen”, betoogt Ray, die zegt zich überhaupt niet te kunnen voorstellen dat een andere partij zoiets kan bereiken.

Urenvreter

De opmars van Facebook gaat hand in hand met veranderend internet­gedrag. Waar mensen 5 jaar geleden bij Google research gingen doen voor een nieuwe aankoop, wordt nu steeds vaker het eigen netwerk gebruikt. Wat je vrienden ­aanraden is immers meer waard dan wat de site van een aanbieder je vertelt.
En Facebook is steeds beter in staat bij zulke conversaties advertenties te plaatsen van aanbieders van de producten in kwestie. En hoewel Facebook zijn ­advertenties netjes en bescheiden in de rechterkolom houdt, is de kans toch erg groot dat ze worden opgepakt.
Waarom? Omdat gebruikers nu eenmaal vreselijk lang op Facebook aanwezig zijn. Cijfers van Nielsen laten zien dat de ­gemiddelde ­Facebookgebruiker in de VS in juni 2009 liefst 4 uur en 39 minuten op Facebook bezig was. In januari dit jaar was het al iets meer dan 7 uur. Het social network heeft de kracht bezoekers vast te houden, daar waar een zoekmachine mensen juist doorstuurt.

Advertentiedroom

Adverteerders zien dat ook en zetten daarom meer en meer in op Facebook. Voor wereldmerken als Coca-Cola en Nike is het netwerk in een jaar tijd een ­integraal onderdeel geworden van hun marketingstrategie.
Facebook stimuleert adverteerders ­zogeheten ‘engagement’-advertenties te plaatsen die gebruikers vragen een ­filmpje af te spelen, ergens een stem op uit te brengen, of simpelweg op de ‘like’-button te klikken. Die knop is onderhand gemeengoed geworden op internet en dient als algemene aanbeveling aan vrienden. Meer dan 350.000 andere sites hebben de functie inmiddels in gebruik en stuk voor stuk brengen die meer ­informatie over de sociale voorkeuren van gebruikers naar Facebook.
Als een paar van jouw Facebookvrienden een advertentie waardeerden, komt er een melding in het contentvlak daarvan. Als adverteerders dus content plaatsen die gebruikers aanspreekt, dan kunnen advertenties migreren naar de ­conversatie en zijn adverteerders precies daar waar ze altijd alleen maar van hebben kunnen dromen.

Groeipotentieel

Facebook-coo Sheryl Sandberg – afkomstig van Google – vindt dat Facebook daarmee veel beter is toegerust om een aanzienlijke hap te nemen uit de grote budgetten voor brandadvertising, het segment dat wereldwijd goed is voor 90 procent van de advertentiebestedingen, samen goed voor zo’n 600 miljard ­dollar. “We bevinden ons in een veel grotere markt dan Google en we zijn die markt pas net gaan aanspreken. Er ligt nog ­zoveel groeipotentieel voor ons”, zegt Sandberg verwachtingsvol in zakenblad Bloomberg Businessweek. Het ­Amerikaanse blad weet te melden dat Facebooks salesafdeling inmiddels 300 verkopers in dienst heeft en nog steeds hard groeit. Begin oktober staan er meer dan 50 ­verkoopvacatures open, waaronder een post als hoofd verkoop Italië. “We hebben hier zonder meer de visie dat dit product echt pas net uit de ­startblokken is”, zegt David Fisher, vice-president advertising, die in maart ­overkwam van – ook al – Google.
Toekomst

Forresters Augie Ray ziet ook al weinig in de weg liggen van Facebooks verdere ­opmars. “Serieuze concurrentie is er op het moment niet. Dus Facebook zal ­vrijwel ongehinderd verder kunnen ­bouwen aan de grootste database van ­gebruikersdata die de wereld rijk is”, zegt hij. Ook op gebied van omzetgroei lijkt Facebook het roer in handen te hebben. Het netwerk heeft de schaal en door de aard van het gebruik en het langdurig ­verblijf op de site kunnen merken er veel beter communiceren dan waar ook op ­internet. Was branding een tijd lang een wat moeizaam verhaal op internet, ­Facebook zet de deur nu wagenwijd open.
Toch ziet Ray ook wel degelijk risico’s. De groei moet immers meer en meer van buiten Noord-Amerika komen, omdat daar al ruim de helft van de volwassenen een profiel heeft. En dat, zo verwacht de Forrester-analist, zal Facebook nog wel wat strubbelingen opleveren met ­internationale belangengroeperingen en lokale wetgevers.

Zwak punt

Privacy is namelijk een erkend zwak punt van Facebook. Herhaaldelijk heeft de site bijvoorbeeld zonder blikken of blozen aan zijn privacy­instellingen gesleuteld. Begin dit jaar ­introduceerde Facebook ‘Instant personalization’, een tool die de Facebookdata aanwendt om gebruikerservaringen op andere websites te personaliseren. Zo kunnen andere websites al dan niet commerciële content op diens gebruikers afstemmen, wat voor Facebook een mooie inkomstenbron kan zijn.