Is Facebook in 2014 Google voorbij? /1 reactie

Nu is het niet zo dat veel ­gebruikers hier bezwaar tegen hebben. “Een grote meerderheid zal het zelfs als service ervaren”, zegt Ray. Maar de ­manier waarop Facebook het systeem ­implementeerde, stootte velen wel tegen de borst. Facebook besloot ­namelijk eigenhandig al zijn gebruikers op instant personalization aan te melden en hen zo te dwingen de service uit te ­zetten (opt out) als ze niet wilden dat hun ‘likes’ met iedereen op internet werden gedeeld.
Als voornaamste bedreiging noemt Ray echter Facebooks beveiliging. Met de groei van het netwerk, groeit ook de nu al kolossale berg data. “En dat zijn allemaal persoonlijke gegevens die mensen weliswaar aan Facebook toevertrouwen, maar die ze niet verder willen delen dan de privacyinstellingen beschrijven. En nu daar ook creditcardgegevens bijkomen voor de betaaleenheid Facebook Credits, worden de eisen aan de beveiliging alleen maar groter. Tegelijk wordt Facebook ook een steeds aantrekkelijker doel voor ­hackers en andere kwaadwillende ­techies. Hoe groter het wordt, hoe groter de x op de rug”, voorspelt hij.
Maar weet Facebook diens beveiliging op orde te houden, tja, dan ziet hij ­weinig meer in de weg liggen voor een verdere opmars. “Ik geloof zeker dat ­Facebook zo groot wordt als Google. We zien nu pas het begin van wat Facebook voor zichzelf kan creëren.”

Zuckerberg rijker dan Steve Jobs

Acht jaar voordat Mark Zuckerberg geboren werd, begon Steve Jobs zijn bedrijf. Nu, 34 jaar later, is de oprichter van Facebook de Apple-voorman voorbij op de jaarlijkse Forbes 400 rijkenlijst. Niet slecht voor iemand van 26 jaar.
Met 6,9 miljard dollar eindigt de oprichter van Facebook nu op plaats 35 van de lijst. Dat is dus boven mensen als Jobs (met 6,1 miljard op plek 42) en ‘oude-media’-tycoon Rupert Murdoch (op plek 38).
Zuckerberg, geboren in 1984 in een ­voorstadje van New York, was al vroeg een nerd. Gek op Star Wars en voorman van het schermteam van zijn high school. Hij ­beheerst vijf talen en kwam met een pak academische awards in 2003 aan op ­Harvard. Niet lang daarna begon hij al met Facebook.
Een begenadigd spreker is hij niet, maar af en toe predikt Zuckerberg wel bevlogen hoe hij de wereld meer open wil gooien. “Mensen voelen zich steeds ­comfortabeler bij het ­delen van steeds meer informatie met steeds meer mensen. Dat is een ­sociale norm die aan het evolueren is.”

Steeds meer ­applicaties

Het succes van Facebook beperkt zich allang niet meer tot je vrienden ontmoeten en ­foto’s delen. Met de groei van het netwerk worden ook steeds meer mogelijkheden ontdekt. Zo is er sinds kort een applicatie die werkgevers helpt sollicitanten te vinden, die onder meer al wordt gebruikt door bedrijven als l’Oréal, Cisco en Accenture. De applicatie, inmiddels in 35 ­talen ­actief, stelt Facebook-gebruikers in staat hun cv up te loaden of direct naar de vacaturesite van het bedrijf te gaan. Werkgevers kunnen op hun beurt snel kandidaten bij hun criteria zoeken.
Ook wordt er op internet al langer gesproken over een eigen maildienst voor Facebook, dat de naam ‘Project Titan’ zou dragen. En er wordt in deze maanden een nieuwe browser getest, ‘Rockmelt’, die speciaal is ingericht op snel zoeken in sociale netwerken als ­Facebook. Pikant detail: Rockmelt, dat ­inmiddels bijna 10 miljoen dollar ontving aan investeringen, is gemaakt met ­Chromium, het opensourceproject van Chrome, de browser van – jawel – Google.

Facebook is in 2014 Google voorbij

Facebooks groei is fenomenaal. Zo fenomenaal dat sinds dit jaar vergelijkingen met Google ­opgaan. Facebooks marktwaarde wordt nu geschat op zo’n 33 miljard dollar, tegenover 10 ­miljard in juli 2009. Tegenover Googles berekende marktwaarde van 156 miljard dollar is ­Facebook nog altijd een dreumes, maar toch.
Waarom het terecht is een bedrijf dat een goede 4 jaar geleden als nichenetwerk voor ­Amerikaanse studenten is opgericht te ­vergelijken met de grootste zoekmachine ter wereld?
Ten eerste komt dat door de omzetgroei die Facebook doormaakt. De 1,6 miljard dollar omzet die Facebook dit jaar verwacht, lijkt verdacht veel op die van Google in 2003 (1,46 miljard ­dollar). Het jaar erop was Googles omzet ruim verdubbeld tot bijna 3,2 miljard, een verdubbeling die ook voor Facebook wordt voorzien. Als Facebook zo doorgaat, zit het al in 2014 op de omzet waar Google nu zit.

Kernvraag is natuurlijk of die prognose reëel gaat blijken. De voortekenen zijn er wel naar. ­Facebook-coo Sandberg heeft gezegd dat hun grootste adverteerders dit jaar het tienvoudige ­inkopen vergeleken met vorig jaar. En dat vorige jaar eigenlijk het eerste jaar was dat bedrijven als Coca Cola, Nike en Adidas serieus advertentieruimte inkochten.
Analisten geven bovendien hoog op over de mogelijkheden van social data voor search. En door de Bing-Facebook-samenwerking is Google even buitenspel gezet. Dat wil zeggen dat je op Bing dadelijk zoekresulaten ziet die wezenlijk anders tot stand komen dan Google kan bieden. En ­terwijl Google niet bij machte is rechtstreeks te concurreren met Facebook, heeft Bing nu met Facebook-data onder de motorkap, wellicht wel wat in handen om iets te doen aan de ­dominantie van Google en diens omzetmachine AdWords.
Niet gek dus dat het oorlog is tussen de twee jonge internetgrootmachten. Als verdediging ­maakte Google onlangs bekend Facebook voortaan geen rechtstreekse toegang meer te bieden tot gegevens van mensen die gebruikmaken van hun maildienst Gmail. Google zegt alleen nog maar data ter beschikking te willen stellen aan webdiensten die zelf ook hun klantgegevens ­prijsgegevens. Maar daar heeft Facebook voorlopig helemaal geen zin in. En dat heeft het ook helemaal niet nodig: dan maar groeien zonder Gmail-gebruikers.

via

Reageren via Facebook

Over Bart Nagel

Bart Nagel is een in Canada woonachtige Nederlandse freelance journalist met een achtergrond in de zakelijke journalistiek. Zijn digitale stek is te vinden op [url=http://www.bartnagel.net]www.bartnagel.net.