Je bedrijf verkopen: drie dingen waar je op moet letten
/reageer
-
door: Redactie Sync over: financiering, regelgeving, strategie op: 14 juli 2021 Je bedrijf verkopen: drie dingen waar je op moet letten
Je bedrijf verkopen: niet iets wat je tussen neus en lippen door regelt. En al helemaal niet in tijden van crisis.
Je bedrijf verkopen: niet iets wat je tussen neus en lippen door regelt. En al helemaal niet in tijden van crisis. Nu de maatregelen stilaan versoepelen en de economie weer op gang komt, heb je als ondernemer opnieuw ruimte om na te denken over zaken zoals de bedrijfsopvolging. Hierbij is het belangrijk dat je een aantal zaken scherp in het vizier houdt. De drie belangrijkste lees je hier.
1. Ga niet te laag zitten met je verkoopprijs
Als eerste ga je de bedrijfswaarde bepalen. Voor zowel de koper als de verkoper moet duidelijk zijn hoeveel je bedrijf waard is. Door de coronacrisis kan de bedrijfswaarde lager uitvallen: ga daarom vooral niet te laag zitten met je verkoopprijs. Let hierbij goed op: de bedrijfswaarde is níét gelijk aan de verkoopprijs! De bedrijfswaarde heeft invloed op de verkoopprijs, maar er zijn nog meer factoren die meespelen bij het bepalen van de verkoopprijs. Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid kandidaat-kopers, of de klik die je hebt met een potentiële koper.
De bedrijfswaarde kun je op verschillende manieren berekenen. Zo heb je bijvoorbeeld de rendabiliteitsmethode, de intrinsieke waarde-methode en de Discounted Cash Flow-methode. Welke manier het wordt, bepaal je samen met de kopende partij. Gespecialiseerde corporate finance-bureaus helpen je bij het berekenen van de bedrijfswaarde. Zo krijg je een objectief en volledig beeld.
2. Denk goed na over de toekomst
Zorg ervoor dat je het toekomstig potentieel van je bedrijf goed kunt onderbouwen. Maak economische trends in jouw vakgebied zichtbaar. Op deze manier ben je in staat om aan te tonen dat je bedrijf daadwerkelijk bestaansrecht heeft. Om een voorbeeld te geven: de horeca. Voor het overgrote deel van de organisaties uit deze branche waren 2020 en de eerste vijf maanden van 2021 een drama. Maar nu de versoepelingen stilaan worden doorgevoerd en klanten terug genieten van een hapje en een drankje op het terras, komt er opnieuw geld in het laatje. De omzet stijgt, waardoor uiteindelijk ook de bedrijfswaarde stijgt.
3. Trek de juiste koper aan
Je wilt uiteindelijk dat de juiste partij je bedrijf koopt. Daarom is het belangrijk om jezelf bij de geschikte kopers onder de aandacht te brengen. Ook hier kan een gespecialiseerd corporate finance-bureau met ruimschootse ervaring in jouw vakgebied je daarbij helpen. Zij beschikken namelijk over een uitgebreid netwerk in jouw branche. Een deskundige onder de arm nemen, is altijd een goed idee. Heb je nog zo je twijfels, bijvoorbeeld over de waarde van je bedrijf, of de toekomst die het vertegenwoordigt? Dan heb je ook meteen een geschikte sparringpartner die jou helpt in het maken van de juiste keuzes. Want een bedrijf verkopen is uiteindelijk in de meeste gevallen een once in a lifetime experience.
Reacties
- Er zijn nog geen reacties.
- Reageer zelf
Reageren via Facebook