Je businessideeën crowdsourcen werkt! /5 reacties

Je businessideeën crowdsourcen werkt!

Cambrian House, home of crowdsourcing‘. Deze ronkende bedrijfsnaam behoort toe aan een Canadese startup die via het delen, bekritiseren en ontwikkelen van businessideeën binnen een hard groeiende community een concept van het formaat YouTube, Flickr of Google hoopt te lanceren.
De eerste ideeën worden al bedrijfjes. Het wachten is op dat ene superidee.

Open source

Het is zijn open source-achtergrond die hem leerde dat twee meer weten dan een

Oprichter van Cambrian House is de Canadees Michael Sikorsky. Het is zijn vijfde startup. Zijn achtergrond ligt in de Open Source software en wist er eerder mee te cashen. In 2000 verkocht hij zijn bedrijf Servidium aan ThoughtWorks voor een onbekend bedrag.
Het is zijn open source-achtergrond die hem leerde dat twee meer weten dan een, en dat velen veel en veel slimmer zijn dan een enkele expert is. Die basisgedachte ‘Wisdom of Crowds’ zit versleuteld in zijn nieuwe bedrijf, in de ideeënmolen van Cambrian House dat hij begin 2006 lanceerde.

Gezamenlijke denkkracht

‘Wisdom of crowds’ is inmiddels een populaire web 2.0-term die geënt is op de gedachte dat de gezamenlijke denkkracht van velen de kennis en creativiteit van een enkeling – expert of niet – overstijgt.
Denk aan het televisieprogramma Idols. Je presenteert een groepje zangtalenten en laat het publiek stemmen. De winnaar krijgt een succesvolle (in termen van verkoop van cd’s en singles en downloads) start van zijn muzikale carrière in de schoot geworpen. Immers: het publiek dat stemt, is ook de doelgroep.

Miljoenen stemmen

Zelfs het gedrag van de stemmers zegt iets over de doorbraakkans van de winnaar. Bij American Idol won Kelly Clarkson de eerste serie. Miljoenen en miljoenen sms’jes stemden haar naar de overwinning.
Het tweede jaar won Ruben Studdard eveneens met miljoenen stemmen, zij het een stuk minder dan een jaar eerder. Het verschil met de nummer twee was bovendien miniem. Op ruim 20 miljoen stemmen was het verschil een magere 150.000 stemmen.
Dat verschil in stemgedrag verklaart volgens Jasmine Antinck, mede-oprichter van het bedrijf, ook dat Kelly Clarkson nu nog veel meer succes heeft dan haar collega uit de tweede jaargang van het immens populaire programma.