Je businessideeën crowdsourcen werkt! /5 reacties

Toernooi

SanFranAnnieEen vergelijkbaar concept wordt nu op Cambrian House doorgevoerd. Er vindt elke maand een toernooi plaats van de zestien populairste bedrijfsconcepten. Die concepten zijn reeds aangescherpt, van feedback voorzien en komen door hun populariteit binnen de community in het eindtoernooi terecht. Dan is het stemmen geblazen.

Steeds vallen er ideeën af in de finalerondes die Cambrian House de titel ‘Idea Warz’ heeft meegegeven. De winnaar van de maandelijkse ideeënwedstrijd kan dan in ontwikkeling gaan met behulp van financiers, ontwerpers en softwareontwikkelaars die ook lid zijn van Cambrian House. Die worden betaald in zogeheten royaltypoints, punten die de verhouding aangeven van het percentage van de winst waarop de deelnemende leden recht hebben wanneer het idee daadwerkelijk succesvol blijkt.

Spelletje

In theorie komt het misschien wat als een vrolijk spelletje over. En met de sfeer die de makers van de site van Cambrian House het platform hebben meegegeven, is het dat ook wel een beetje. Maar tegelijkertijd is het bittere ernst.
Op het moment zijn er bijna 7.000 ideeën geopperd en telt de community zo’n 35.000 leden. De participatiegraad van de leden is bovendien bijzonder hoog te noemen. Zo’n 2,25 procent van de leden oppert ideeën. Dat is meer dan het dubbele van de particiatiegraad van YouTubers.

Op zich is dat ook niet heel verwonderlijk. Idealistisch en praktisch is Cambrian House om van te houden. Samen ideeën tot wasdom brengen, er mogelijk geld aan verdienen door bovendien de opstartkosten laag te houden doordat deelnemende leden tegen te behalen resultaat er tijd en expertise in stoppen.

Eigendomsregie

Cambrian House is ruim twee jaar na de lancering een bedrijf met 25 mensen op de loonlijst en twee vestigingen. Een kantoor in Calgary, Canada en een vestiging in Mountain View, Californië. ‘The home of crowdsourcing’ heeft in het begin steeds deelgenomen in de op het platform ontstane businessplannen. Dat was ook voorwaarde. Nu staat het leden vrij de eigendomsregie te voeren over de eigen ideeën.

Door deze voorgeschiedenis participeert Cambrian House zelf in een viertal ideeën die vorig jaar op het platform zijn geboren. Dat zijn Prezzle, een virtuele verpakking voor online kadobonnen, RobinHoodFund, een democratisch online donatiesysteem waarbij gestemd wordt op het in vervulling laten gaan van wensen, en Gwabs een P2P-desktopvechtspel waarbij de iconen van je bureaublad veranderen in wapens en je virtueel de computer van een ander kunt lekschieten.

Levende legende

Ook participeert Cambrian House in The Filmlot, een virtuele gemeenschap van en voor amateurfilmmakers die er steun en fondsen kunnen werven voor hun plannen, storyboards en films. Het idee hiervoor kwam van de Canadees Andy Doan die nu de levende legende is binnen de Cambrian House gemeenschap.

Zijn idee heeft zijn leven veranderd. Hij stond eerst aan de lopende band van een autofabriek in de provincie Ontario. Zijn idee werd succesvol en hij heeft de stoute schoenen aangetrokken, is naar Calgary, Alberta verhuisd en heeft de community vervolgens gebruikt om personeel met expertise te werven om zijn online zakenavontuur uit te bouwen.