Jort Kelder haalt voor Friesland Bank 1,3 miljard spaargeld op /1 reactie

Jort Kelder haalt voor Friesland Bank 1,3 miljard spaargeld op

Wie nog twijfelt aan de werking van reclame; de campagne die Jort Kelder deed voor Friesland Bank om te gaan sparen bij die bank, leverde de bank in de campagneperiode 1,3 miljard euro spaargeld op. Dat meldt het FD dit weekend.

Friesland Bank, net overgenomen door Rabobank, heeft al jaren last van het tafellaken-servet-syndroom. De Friese bank is te klein om een echte speler te zijn (de echte bankactiviteiten renderen nauwelijks), maar doet in Friesland goede zaken. Begin 2011 besloot de bank derhalve de markt buiten Friesland te gaan opzoeken. Waarom zou niet heel Nederland via internet willen sparen bij de eigenzinnige bank uit het nuchtere Friesland?

Daverend succes

Om nieuwe klanten te werven wordt Jort Kelder aangetrokken. De breteldrager en boegbeeld van de Amsterdamse PC Hooftstraat mag in komische radio- en tv-spotjes de spot drijven met de Friezen om zo nieuwe klanten te verlokken. De campagne is vanaf het begin een daverend succes. Per maand komt er rond de honderd miljoen euro spaargeld binnen. Het Jort Kelder effect is zo groot dat het ook de grootbanken dwars gaat zitten. Zeker als topman Kees Beuving nog een list verzint om het rijkere deel van de bevolking naar zich toe te rekken: met een rekening die zowel betaal- als spaarrekening is.

Bankrun

De toevloed aan spaargeld komt echter te laat. Ondanks meer rendement, moet de bank een verlies gaan rapporteren van 150 miljoen euro. Met alle mogelijke gevolgen van dien voor de spaarders die net zijn toegetreden. “Eer is teer”, is het devies van Kees Beuving en hij besluit nog voor het slechte nieuws naar buiten gaat, zijn bank bij Rabobank onder te brengen. Uit angst voor een bankrun.

Reageren via Facebook

Over Ewald Smits

Ewald Smits is media-ondernemer en mede-eigenaar van Sprout en Management Team, uitgaven van de MT MediaGroep BV.
Volg hem ook op Twitter