Kansen zijn er altijd: onderzoek en onderneem! /reageer

Kansen zijn er altijd: onderzoek en onderneem!

Berrie Abelen en Filip Demuyt begonnen in 2002 aan hun missie om bedrijfsovernames in Nederland beter te organiseren. Zij hebben de wereld zien veranderen, maar zijn altijd positief gebleven, ook voor de kansen van hun cliënten. “Ondanks dat een overname voor ondernemers met een dalende omzet niet voor de hand ligt, blijkt het in de praktijk vaak een prima manier om uiteindelijk die gewenste groei te realiseren.”


“We zagen volop kansen en hadden een bepaalde visie. Destijds werd een storm van bedrijfsovernames aangekondigd. Die storm is nooit gekomen”, blikt Filip Demuyt terug op de start van het kantoor. De verwachting was dat ondernemers uit de babyboomgeneratie massaal hun bedrijven in de verkoop zouden zetten. Die massale uitverkoop is uitgebleven. Desondanks heeft Adcorporate een plek weten te veroveren in de wereld van bedrijfsoverdrachten.

Integriteit en realiteit

Iedere ondernemer krijgt vroeg of laat te maken met een bedrijfsovername. Vaak een langdurig en moeilijk traject. “Wij zagen van een afstand dat veel overnameadviseurs niet konden waarmaken wat ze beloofden”, zegt Berrie Abelen, de andere oprichter van Adcorporate. “Ondernemers werden hier achteraf mee geconfronteerd, met alle gevolgen van dien.”

Een goed overdrachtsproces begint volgens Abelen met aandacht voor de wensen en doelstellingen van de ondernemer. Daarna is het zaak om aan te geven of dit reëel is. “Het gaat erom dat je eerlijk bent over hoe het ervoor staat en wat iemand kan verwachten. Die visie van ons, gestoeld op een no-nonsense mentaliteit, is de afgelopen jaren niet veranderd.”



Een onderscheidende en succesvolle aanpak

Hetgeen Adcorporate de afgelopen tien jaar heeft laten zien, in binnen- en buitenland, bewijst dat de visie succesvol is geweest. ”Bij de bedrijfsovernames die Adcorporate begeleidt, is het verschil tussen de verwachte opbrengst en de uiteindelijke verkoopprijs minimaal”, zegt Abelen. “We slepen vaak zelfs nog meer uit de onderhandelingen.”

Betrokken bij de regio en ondernemers


“Wat we proberen te bereiken is bewustwording”, vervolgt Abelen. “Een bedrijfsoverdracht is een ingrijpende gebeurtenis. Een goede, tijdige voorbereiding is bijvoorbeeld van groot belang. Daarom hebben we Stoplicht.nl ontwikkeld: een speciale scan voor ondernemers om vast te stellen of hun onderneming verkoopklaar is. Een ander voorbeeld is het waarderen van een onderneming in het mkb. Een vak apart, en dat beseffen ondernemers vaak niet.” Daarover schreven Abelen en Demuyt een boek: Vraagprijs of prijsvraag?!.