Kennis, de grote innovatiekiller /1 reactie

Kennis, de grote innovatiekiller

“Hoe meer onze kennis en ervaring toenemen over een bepaald onderwerp, hoe meer onze creativiteit en innovatievermogen afnemen”, stelt Janet Rae-Dupree in een artikel in de New York Times. Volgens de Amerikaanse journaliste komt dat doordat “de muren van de box waarin we denken” dikker worden naar gelang onze ervaring toeneemt.

Vloek

‘De vloek van kennis’, werd het in 1989 in The Journal of Political Economy genoemd. Betekenis: als je eenmaal een expert bent geworden op een bepaald gebied, wordt het bijna onmogelijk je voor te stellen dat je die kennis niet hebt. Je gesprekken met andere specialisten in dezelfde branche bestaan uit jargon dat voor buitenstaanders niet te volgen is. Een belangrijk aspect van deze knowledge is dat je geen innovatieve blik meer hebt op je eigen werkgebied.

Liedje

Rae-Dupree haalt als voorbeeld een experiment aan van psycholoog Elizabeth Newton in 1990, die een aantal mensen een lijstje bekende liedjes gaf waaruit ze er eentje moesten kiezen. De opdracht was het liedje over te brengen door op het ritme op tafel te kloppen, zodat de tweede groep, de luisteraars, het konden herkennen en benoemen.

Voorafgaand aan de proef werd de ‘kloppers’ gevraagd hoe vaak naar hun idee hun liedje herkend zou worden. De kloppers dachten dat dat zo’n beetje in de helft van de gevallen zou zijn. Dat viel vies tegen. Slechts 3 van de 120 liedjes werden herkend, ofwel 2,5 procent. De kloppers waren verbaasd. Het liedje klonk zo duidelijk in hun hoofd, hoe kon het zijn dat de luisteraars het niet herkenden?

Moeilijk

Dit is waarom ingenieurs producten maken die eigenlijk alleen door ingenieurs gebruikt kunnen worden.

Volgens Chip en Dan Heath is dat ook de meest voorkomende reactie van experts als zij hun ideeën in de zakenwereld duidelijk proberen te maken. De broers Heath zijn co-auteurs van het boek ‘Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die‘. Dit is waarom ingenieurs producten maken die eigenlijk alleen door ingenieurs gebruikt kunnen worden. En waarom het voor managers zo moeilijk is nieuwe werkprocessen in gang te zetten binnen hun bedrijf.

“Ik heb een afstandsbediening met 52 knopjes. Ieder knopje is daar door een ingenieur neergeplant omdat hij of zij het knopje nuttig vond en dacht dat ik dat nut er ook wel van zou inzien”, zegt Chip Heath. “Mensen die producten ontwerpen hebben de ‘kennisvloek’. Ze kunnen zich niet voorstellen hoe iemand zo onwetend kan zijn als wij allemaal.”