Nieuws/ Kiemplantjes nieuwe voedseltrend /reageer
door: | Audrie van Veen |
---|---|
over: | biologie, gezondheid, strategie, businesstrends |
op: | 20 augustus 2007 |
Taugé, alfalfa en tuinkers kent iedereen, maar de laatste tijd zie je steeds meer soorten kiemplantjes in de supermarkt. De allergezondste schijnt de broccocress te zijn, de kiemplantjes van broccolli, te koop bij de grotere Nederlandse supermarkten. Maar ook in (sterren-)restaurants krijgen de kiemen van verschillende groenten steeds vaker voet aan de grond.
Achter een groot deel van de internationale activiteiten binnen deze trend zit een Nederlandse ondernemer, Rob Baan van Koppert Cress. Het bedrijf heeft tot nu toe zo’n 15 soorten kiemplantjes ofwel ‘cress’ ontwikkeld, van verschillende bekende en onbekende gewassen. Een aantal daarvan, waaronder de Broccocress, zijn gepatenteerd. Andere zijn basilicum- en rucolakiemen, en kiemplantjes met bijvoorbeeld anijssmaak, doperwtensmaak of wasabismaak. Daarnaast richt het bedrijf is op unieke vruchten en exclusieve groentes, die een speciale visuele en smaaksensatie kunnen veroorzaken.
De kiemplantjes, met name de broccoli-kiemen, bevatten een zeer hoge concentratie gezonde voedingsstoffen vergeleken met de ‘normale’ groentevariant en zouden helpen bij het voorkomen van maag- en darmkanker. Bij het koken van de volgroeide plant gaan deze veelal verloren in het kookwater, dus het is veel efficiënter om de kiempjes te gaan eten.
Baan vindt (o.a. in zijn lezing op het Innoday congres) dat een land als Nederland, dat zo innovatief is in voedseltechnologie, zich niet langer zou moeten richten op bulkproductie, maar juist op gespecialiseerde producten. Baan vaart daar zelf wel bij. Koppert Cress werkt voortdurend aan uitbreiding van de Cress en andere exclusieve groenten. Innovatie in gastronomie is daarbij hun leidraad.
Het is lastig om topkoks van over de hele wereld te overtuigen om jouw product te proberen, de beroemde koks krijgen dagelijks aanbiedingen. Koppert Cress slaagt daar wel in met de Cressperience: topkoks worden uitgenodigd met een aantal vakgenoten te koken op een speciaal Molteni fornuis, waarvan er maar 3 op de wereld bestaan. Dit triggert de topkoks, en en passant maken zij dan kennis met de producten van Koppert Cress. De strategie heeft succes, het bedrijf is in volle groei en heeft al diverse innovatieprijzen in de wacht gesleept.
Reacties
- Er zijn nog geen reacties.
- Reageer zelf
Reageren via Facebook