Kleine fysiotherapiepraktijk beter beoordeeld dan grote /reageer

Kleine fysiotherapiepraktijk beter beoordeeld dan grote

Uit het onderzoek kwam naar voren dat patiënten bejegening, verwachtingsmanagement en professionele belangstelling het belangrijkst vinden als eigenschappen van hun fysiotherapeut. De individuele resultaten uit het onderzoek kunnen de therapeuten gebruiken om de kwaliteit van hun dienstverlening te optimaliseren en de patiënten nog beter te helpen.

“Patiënten vinden het belangrijk om volledige aandacht te krijgen en te weten waar ze aan toe zijn”, zegt Rutger van Zuidam, directeur van Qualizorg, dat is gespecialiseerd in het verzamelen, beheren en inzichtelijk maken van kwaliteitsindicatoren in de gezondheidszorg. “De behandeling moet worden afgestemd op de behoefte van de patiënt. Ze nemen geen genoegen meer met een standaard behandeling.”.

Tijd nemen

Als fysiotherapeuten hun patiënten serieus nemen en de tijd voor hen nemen, is er een direct verband met de uiteindelijke waardering van de dienstverlener. “Andersom geldt dit ook. Als fysiotherapeuten hun patiënten niet serieus nemen en te weinig tijd in hun behandeling steken, zijn ze vrijwel zeker verzekerd van een slechte score.” De telefonische bereikbaarheid van de praktijk heeft bijna geen invloed op de mate waarop iemand zijn of haar fysiotherapeut waardeert of aanbeveelt bij vrienden en/of familie. Van Zuidam: “In het verleden werd hier juist op gestuurd om goed te scoren. Tijden veranderen.”

Onverwachte kosten

Uit het onderzoek blijkt verder dat demografische gegevens (verschillen tussen leeftijd, geslacht, opleiding, etc.) weinig effect hebben op het resultaat. Hoog opgeleiden zijn daarentegen een klein beetje kritischer dan laagopgeleiden. De uitkomst van de behandeling is overigens ook van invloed op de algemene beoordeling, net zoals eventuele onverwachte hoge kosten. Van Zuidam: “Begrijpelijk in een tijd waarin de kosten voor zorg onder een vergrootglas liggen, maar het is de vraag is of zorgverleners hiervoor verantwoordelijk kunnen worden gehouden.”
 
Qualizorg gelooft in transparantie en omarmt het Triple Aim-concept: een gezondere populatie, met minder kosten en een hogere kwaliteit van zorg. Qualizorg is marktleider in Nederland en beheert databases, biedt geavanceerde maatwerkprojecten en is de partij achter de toonaangevende dataverzameling en analysetool Qualiview.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.