Kroniek van het Internetrecht: het jaar 2008; deel I /reageer

Kroniek van het Internetrecht: het jaar 2008; deel I

Het consumentenrecht kreeg een aantal flinke opstekers, die ook voor webwinkels erg relevant zullen blijken te zijn. Auteursrecht stond weer volop in de belangstelling, vooral waar het filesharing of het embedden van Youtube-filmpjes betrof. Ook dienden er diverse rechtszaken over computercriminaliteit.

Het belangrijkste juridische thema van 2008 bleek echter de privacywetgeving. De Wet Bescherming Persoonsgegevens en met name de richtsnoeren over de toepassing daarvan op internet gaven aanleiding tot allerlei rechtszaken en andere juridische acties, variërend van het weghalen van forumberichten tot het moeten opschonen van Wikipedia. Dus laten we daar maar mee beginnen.

Privacy en persoonsgegevens

De splinternieuwe privacyrichtsnoeren van het College Bescherming Persoonsgegevens (waar ik me bij Netkwesties en in Tijdschrift voor Internetrecht boos over maakte) bleken een nuttig hulpmiddel voor velen. Op grond van deze richtsnoeren kan het namelijk verplicht zijn om iemands forumberichten te verwijderen. Onder omstandigheden geldt er zelfs een inspanningsplicht om ze ook bij Google weg te laten halen.

Valt Google, als Amerikaans bedrijf, trouwens onder de Europese privacywet? Jazeker. Door cookies te parkeren op Nederlandse computers val je namelijk onder de Europese privacywet, aldus de Artikel-29 Werkgroep.

Ook in diverse andere zaken kwam privacy aan de orde. De publicatie van naaktfoto’s van je ex bleek een vorm van smaad. En natuurlijk een forse privacyschending. Een bedrijf eiste en kreeg de persoonsgegevens achter een Gmail-account, omdat er bedrijfsmails naar dat account geforward werden. De kans op misbruik van die mails was zo groot dat de privacy van de accounthouder moest wijken.

De privacywet werd aan het einde van het jaar nog ingezet (samen met de Telecommunicatiewet) om die irritante tell-a-friend systemen te verbieden. Of nou ja, onder strenge voorwaarden toe te staan, maar die voorwaarden zijn zo streng dat het commercieel niet erg interessant meer is. Met name de eisen dat er geen (kans op) beloning voor afzender of ontvanger mag zijn en e-mailadressen niet bewaard mogen worden, zal de tell-a-friend link de das omdoen.