Leapfrog brengt de 3D-printer naar woonkamer en designstudio /reageer

Leapfrog brengt de 3D-printer naar woonkamer en designstudio

Onder het merk Leapfrog lanceren Martijn Otten (28) en Maarten Logtenberg (20) in mei twee 3D-printers, apparaten die uit kunststof driedimensionale objecten kunnen ‘printen’. Volgens het zogenoemde FDM (fused deposition modelling)-proces bouwen ze laag voor laag het digitale ontwerp op uit vloeibaar kunststof.

De technologie wordt sinds de jaren negentig gebruikt door maakbedrijven die snel prototypes of onderdelen nodig hebben, maar 3D printen verovert de afgelopen jaren ook de designwereld. Daar heeft het Nederlandse designcollectief Freedom of Creation flink aan bijgedragen, en Shapeways, de Philips-spin-off die met zijn 3D-printservice as we speak Amerika verovert.

Leapfrog

En nu is het de beurt aan de hardware van Leapfrog uit Alphen aan den Rijn. Een start-up die overigens zo pril is, dat de website eind maart nog in aanbouw is en dat Otten, (werktuigbouwkunde, Delft) toen nog naar de KvK moest om hem in te schrijven. En toch al een product?

“Ik ging een jaar geleden bij mijn vader in het familiebedrijf werken, een fabriek in machines voor de drukkerij. Ik onderzocht de mogelijkheden om met 3D-techniek drukplaten te maken, maar dat viel toch tegen. Toen stelden we vast dat de gangbare printers eigenlijk behoorlijk voor verbetering vatbaar waren, dus daar zijn we op doorgegaan.” Ottens studievriend Maarten Logtenberg was ook al bezig met een 3D-printer voor de consumentenmarkt, dus het lag voor de hand dat de twee als compagnons gingen samenwerken.

Familiebedrijf

En dan helpt het als pa een maakbedrijf heeft, met kapitaal, handjes en toeleveranciers die in betrekkelijk korte tijd een strak ontworpen printer kunnen helpen bouwen. “Zonder het familiebedrijf waren we nooit zo snel zo ver gekomen,”geeft Otten toe.

3D printers, ook voor consumenten, zijn al een tijd te koop. Wat de Leapfrog Creatr – prijs 1250 euro – beter maakt: hij werkt nauwkeuriger (‘vergelijkbaar met printers die nu circa 10.000 euro kosten’) en is met zijn strakke aluminium kast een aanwinst voor het bureau, anders dan zijn plastic en zelfs houten concurrenten. Ook het maximale printformaat van 35 bij 35 centimeter is een plus. Het model voor de professionals kan zelfs nog iets grotere ontwerpen aan en zet de digitale bestanden zelf om in het juiste printformaat. “Daarvoor hebben we een Androidtablet geïntegreerd. Het converteren van zo’n ontwerp in die flinterdunne laagjes is voor een techneut geen punt, maar toch een klus die we tekenaars graag uit handen nemen.”

Maarten Logtenberg (l) en Martijn Otten:

Lancering in mei

En dan nu de markt op. Te beginnen in mei, zodra Leapfrog voldoende heeft voorgeproduceerd om aan de eerste vraag te kunnen voldoen. Op Drupa worden de Nederlandse 3D-wondertjes gelanceerd, de beurs die de natuurlijke habitat is van Océ, HP en andere grootheden uit de druk- en printwereld. “Daar kunnen we genoeg contacten opdoen. De consumentenmachine willen we vooral via internet gaan marketen en verkopen, want het is een wereldproduct, maar wel een met beperkte marges.” De paar berichten die Otten tot nu toe heeft getwitterd over Leapfrog leverden al behoorlijk wat aandacht op, en het kan niet anders of alle gadgetblogs duiken net zo gretig op Leapfrog als ze eerder aandacht gaven aan FOC en Shapeways.

Community

En jazeker, er komt een hoekje waar gebruikers tegen elkaar kunnen opbieden met hun 3D-creativiteit. In het eerste jaar willen Otten en Logtenberg duizend printers verkopen. Dan wordt het misschien wel tijd om Leapfrog op afstand te brengen van moederbedrijf AV Flexologic en er investeerders bij te zoeken voor de volgende stap. De inschrijving in het handelsregister is overigens inmiddels geregeld.

Ook interessant:

Shapeways maakt van geluid een zichtbare herinnering
Wachten op het eerste 3D-geprinte voedsel

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Techbusiness

Techbusiness.nl belicht de businesskansen van technologie voor ondernemers en managers.