Leren van elkaar: hoe Philips en FrieslandCampina innoveren /reageer

Leren van elkaar: hoe Philips en FrieslandCampina innoveren

Onder de naam Frismakers organiseert Suzanne Kemps samen met Arend-Jan Majoor bijeenkomsten waarbij innovatiemanagers hun ervaringen delen. Bedrijven als KLM, Sara Lee, Menzis en Vitens zijn betrokken bij het initiatief. Hieronder worden twee recente cases toegelicht, zodat ook anderen ervan kunnen leren.

Case 1: de innovatie van yoghurt bij FrieslandCampina

De afgelopen tien jaar heeft FrieslandCampina diverse pogingen gedaan om een nieuwe generatie yoghurt te ontwikkelen. Om technologische redenen is dit telkens mislukt. In 2008 was er een strategische noodzaak. Het bedrijf moest zich met hun basisproduct differentiëren van het private label. Dat is gelukt, na de ontwikkeling en implementatie van een nieuwe receptuur en een nieuw productieproces, is het marktaandeel met 13% gegroeid. Peter Navarro van FrieslandCampina concludeert dat een 20% hogere verkoopprijs acceptabel is, mits je een voor de consument relevante innovatie doorvoert.

Navarro heeft zich laten inspireren door Clayton Christensen. Hij onderscheidt drie factoren om een verandering in open innovatie te bewerkstelligen: resources, processen en de cultuur van werken. Dit laatste is een punt van aandacht, er bestaat namelijk vaak de neiging om zelfstandig te willen innoveren. De uitdaging is om de cultuur om te buigen van “not invented here” naar “proudly found elsewere”. De nieuwe yoghurt is bewust niet gepatenteerd, zodat de buitenwereld niet wijzer wordt gemaakt dan ze al is.

Bekijk hieronder de volledige presentatie van Peter Navarro:

Case 2: een aandelenmarkt voor ideeën bij Philips

Iedereen kent het gevoel: Je hebt een goed idee maar je weet niet waar je het kwijt kunt en hoe je ervoor kunt zorgen dat het in een project terechtkomt. Bij iedere organisatie zijn er genoeg mechanismen om jonge kwetsbare ideeën zo snel mogelijk de kop in te drukken. Maar deze ideeën zijn juist ontzettend belangrijk, en daarom heeft Sjoerd Hagen van Philips een aandelenmarkt voor ideeën ontwikkeld.

Het idee: het kapitaliseren van ideeën en kruisbestuiving. Hagen wil het systeem vanuit Philips in de markt zetten, maar ook in Excell kun je aan de hand van zijn aanwijzingen een soortgelijk systeem eenvoudig opzetten. Binnen Philips werken er inmiddels 120.000 mensen mee.

Bekijk hieronder de volledige presentatie van Sjoerd Hagen:

Op 29 augustus 2012 worden weer 40 cases in 300 seconden gedeeld. De Frismakers-bijeenkomst vindt dan plaats bij Walibi, onderdeel van Companie des Alpes.

Ook interessant:

Hoe Philips het scheerapparaat al 73 jaar verbetert
De innovatieregels die iedereen moet kennen
De do’s en dont’s van innovatie

Reageren via Facebook

Reacties

Over Suzanne Kemps

Suzanne Kemps en Arend-Jan Majoor zijn de ondernemers achter Frismakers. Hun credo is “Afkijken mag!”. Bij Frismakers ontdek je hoe managers uit andere sectoren werken, je leert van elkaar en je vindt kansen voor samenwerking. Met Frismakers breng je als vernieuwer waarden als openheid en transparantie in de praktijk. Vaste leden zijn KLM, BASF, Heineken, Smurfit Kappa, Philips, Sara Lee, FrieslandCampina, Menzis, Akzo, Vitens, Heijmans en nog vele anderen. Bekijk op de ruim honderd 300 seconden presentaties over cases uit uiteenlopende branches op de website van Frismakers.