Looqi houdt je dierbaren in de gaten /reageer

Wat ik me wel afvraag, is of het product niet een tikkeltje saai is. Vindt mijn kind het wel cool? Dat moet het willen dragen. Ik heb eerder het gevoel dat Looqi geschikt is voor huisdieren en ouderen. Deze doelgroepen worden geïdentificeerd, maar ze vormen niet de focus. En daarmee mis je mogelijk kansen om je productenlijn te differentiëren. Heeft Looqi voldoende nagedacht over de vormen en de vernieuwingen waarmee het zichzelf in de markt kan zetten?”

Dirk Jan Koekkoek, partner bij incubator eFuture

“Terwijl Looqi momenteel slechts als pre-order beschikbaar is, belooft de gps-tracker al voor veel ouders een uitkomst te zijn. Het design heeft aandacht gekregen, het gebruikt lijkt eenvoudig en de levensduur van de batterij is opmerkelijk lang. Het is een prestatie dat de oprichters dit zonder een technische achtergrond hebben gerealiseerd. Voor hoger gesegmenteerde auto’s is een gps-volgsysteem tegenwoordig standaard. De prijs van Looqi is hiermee vergeleken relatief laag. Welke ouder wil zijn kostbaarste bezit niet veiligstellen voor ruim tachtig euro? Met (demente) ouderen en zelfs huisdieren is de potentiële vraag naar de Looqi gps-tracker nog groter.

Uiteraard zijn er wel risico’s. De innovatie in deze markt vordert enorm snel. Het is zaak de markt nu te veroveren, voordat het product zijn unieke karakter verliest. Het feit dat Looqi in Nederland wordt geproduceerd, is mooi. Echter, het kan kostentechnisch een nadeel vormen vergeleken met productie in bijvoorbeeld China. Naast een goede salesstrategie zal het opschalen van de productie een belangrijke factor zijn die het succes van Looqi bepaalt.”

Dit artikel is eerder gepubliceerd op Sprout.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Bas van Essen

Bas van Essen is journalist bij ondernemersblad Sprout. Hij heeft een speciale interesse voor innovatie, technologie, startups en de internetscene.