Genereer business met businessblogs /3 reacties

Genereer business met businessblogs

Business blogs doen dienst als online marketinginstrument, recruteringsmiddel en tool voor kennismanagement. Ze zijn er in soorten en maten. We zetten er acht op een rij.

1 | Expertblog

Een voor de hand liggende en veel toegepaste mogelijkheid is dat je een blog inzet om je als expert te presenteren. Niet alleen naar klanten en relaties toe, maar naar iedereen die je website bezoekt, ook aan de andere kant van de wereld.
Je kunt hier blijk geven van je liefde voor je vak en van de breedte van je kennis en ervaring. Je kunt ook commentaar geven op ontwikkelingen in je branche of op nieuwe producten, die je op een beurs hebt gezien. En je kunt direct reageren op vragen en opmerkingen van klanten en prospects.

Een expertblog kan je imago een flinke oppepper geven. Je klanten kunnen er iedere keer weer zien waarom ze ook alweer klant bij je zijn. Handig is verder dat naarmate je meer aan je blog prijsgeeft je een soort extern geheugen opbouwt. Met behulp van het zoekvenstertje op je eigen blog kun je dan snel namen, indrukken en situaties terugvinden, waar je anders misschien uren naar loopt te zoeken.

2 | Medewerkersblog

Een variant van een expertblog is een blog van één of meer medewerkers van je bedrijf. Je hoeft dat dus niet zelf te doen. Ook hoeven deze medewerkers geen grote experts te zijn. Hun enthousiasme is vaak al voldoende. Hiermee geef je een beeld van hoe het werken bij jou is. Dat kan grote waarde hebben bij de werving van schaarse mensen.

Er zit natuurlijk ook een nadeel aan: de vijand kijkt mee en kan je Klaas of Saskia op grond van zijn of haar postings proberen weg te kapen.

3 | Merkblog

Een blog kan ook draaien om een merk. Je kunt dan de gebruikers van je product of dienst om je heen verzamelen. Uiteraard lukt dit alleen als het om een sterk merk gaat, waar je je klanten zich mee willen identificeren (brand community).

Zo’n blog kan goud waard zijn, omdat er meerwaarde wordt geschapen rond je producten en omdat door de interactie duidelijk wordt wat er bij afnemers leeft. Dat kan de springplank zijn naar nieuwe producten en diensten.
Bedenk wel dat interactief betekent dat er ook ongezouten kritiek kan worden gepost.

4 | Proefballonblog

Een blog kan een ideaal podium zijn om een nieuw product of een nieuwe dienst te testen. Je presenteert de noviteit in geuren en kleuren, met tekeningen, foto’s, specs, toelichtingen, ontstaansgeschiedenis enzovoort op een aparte blog, die via je bedrijfssite toegankelijk is en registreert de reacties. Sales- en marketingmensen vragen vervolgens nog wat dieper door bij bezoekers. Dat geeft waardevolle input om de risico’s van een echte marktintroductie beter af te wegen.

5 | Referentieblog

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Daarom zijn er speciale fotoblogs, die je kunt gebruiken om te laten zien wat je waard bent. Dat kan van alles zijn: de huizen die je bouwt, de tuinen die je aanlegt, de acteurs waarvoor je contracten sluit. Een referentieblog wordt nog leuker als er commentaar van klanten en van bezoekers aan wordt toegevoegd.

6 | PR-blog

Een blog kan ook worden opgezet als bedrijfsportal met algemene wetenswaardigheden, korte inteviews en ‘het beste’ uit de expertblogs en personeelsblogs van een bedrijf, aangevuld met ‘het beste’ uit blogs van partner-bedrijven, waarmee zaken worden gedaan, enzovoort.
Door de concentratie van de meest waardevolle inhouden uit eigen en bevriende keukens ontstaat een nieuw soort online bedrijfsblad, waar nog een goede naam voor gevonden moet worden.

7 | Eventblog

Met een eventblog bied je extra service aan de bezoekers van open dagen, conferenties, seminars, cursussen, persconferenties, enzovoort. Je kunt op zo’n gespecialiseerd blog ‘handouts’ publiceren, PowerPoint-presentaties, audio- en/of videopnames van sprekers en forums, commentaren van bezoekers, enzovoort.

8 | Kennisblog

Meer weten?

Meer informatie, voorbeelden en links over business blogging vind je op Frankwatching en Businessblogconsulting.

Je kunt ook intern bloggen: de postings zijn dan niet voor andere ogen bestemd. Jij en je medewerkers kunnen korte verslagen van seminars posten, invallen noteren, observaties, discussies en boekrecensies toevoegen, noem maar op. Naarmate de inhoud groeit wordt dit een kennisbank.Nieuwe medewerkers kunnen hiermee snel worden ingewerkt en ook jaren later is het allemaal nog snel en makkelijk doorzoekbaar.

Voor alle openbare blogs geldt dat ze je aanwezigheid op het web versterken. De kans dat je wordt gevonden via zoekmachines neemt erdoor toe. En daarmee de kans dat bezoekers van je blog uiteindelijk ook op je website uitkomen. In de VS heeft het bedrijfsleven het fenomeen blog inmiddels omarmd. Meer dan de helft van de bedrijven blogt er.

Reageren via Facebook

Over Fred Teunissen

Fred Teunissen is freelance ICT-journalist en initiatiefnemer van www.studioict.net.