Maak van je online aanwezigheid een succes /reageer

Maak van je online aanwezigheid een succes

Tegenwoordig zal elke ondernemer die niet uitsluitend lokaal werkt of de beschikking heeft over een plaatselijk bekende winkel, moeten investeren in zijn online presentatie. Dat is nog lang niet zo gemakkelijk. De concurrentie is groot, potentiële afnemers worden online overspoeld met informatie en het is dus maar de vraag of zijn aanbod wel voldoende zal opvallen of de juiste doelgroep bereiken. Met een aantal handige aandachtspunten is het goed mogelijk om van je online aanwezigheid een succes te maken.

Investeer in een goede website

Een ondernemer zal een goede website moeten hebben, die een hoge ranking vertoont binnen zoekmachines. Een aantal factoren beïnvloedt dit op positieve manier. De website moet snel zijn, pagina’s moeten snel laden, teksten moeten boeiend geschreven zijn en de juiste zoektermen bevatten, bij voorkeur die termen die je doelgroep ook gebruikt. Daarnaast moet de hele infrastructuur van je website maar op één ding gericht zijn: conversie. Het aanvragen van informatie, het maken van een afspraak, of het geven van een opdracht.

Investeer in social media

Wees actief op social media en stel je interactief op. Dit is in feite niets meer dan netwerken, maar dan digitaal. Wees actief op pagina’s die bezocht worden door je doelgroep, maak je aanbod daar bekend en stel je hulpvaardig en vriendelijk op. Als je op social media een graag geziene gast bent, is de kans groter dat je aanbod gedeeld wordt in de netwerken van anderen.

Investeer in nieuwsbrieven en blogs

Er is niets zo irritant als het ontvangen van mailings en nieuwsbrieven, zowel fysiek als per e-mail, waar je niets mee kunt. De slimme ondernemer investeert in een goed CRM-systeem waarin hij onderscheid kan maken tussen diverse doelgroepen en zijn aanbod op ze af kan stemmen. Als hij op zijn website ook investeert in een regelmatig geschreven blog, waarin zijn aanbod gerelateerd wordt aan interessante nieuwsfeiten, is de kans groot dat deze veelvuldig gedeeld wordt via social media, waardoor zijn bereik alleen maar groeit.

Ga ook fysiek netwerken

Interactie met collega-ondernemers is cruciaal. Niet alleen omdat we onderling contact gewoon nodig hebben, ook omdat elke ondernemer wel eens aanvragen krijgt die hij zelf niet goed kan behandelen, maar jij nou juist wel. Wees alert op verkoopkansen voor je collega’s; het betaalt zich terug. Zorg dat ze je kennen en herkennen. Het klassieke visitekaartje zorgt ervoor dat je ook bij je collega’s op de short list staat.

Reageren via Facebook

Reacties

Over Redactie Sync

Sync.nl publiceert artikelen en nieuwsberichten over de toenemende invloed van wetenschap en technologie op de business. Ideeën voor artikelen? Meeschrijven? Laat het ons weten via redactie@sync.nl.